Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
SKAL FARANG BETALE HØJERE BØDER.?
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 25/10-2013 06:49
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
Jeg blev igår stoppet af Politiet, for at køre over for gult (jo det var gult), ved et trafik lys. Der stod ca. 10-15 B.B.'er 100 meter efter krydset og jeg blev selvfølgelig viftet ind til siden, hvor den meget aggressive Police off. nappede mit Thai-kørekort, og fortalte at der sad en mand med walkie talkie ved krydset, som havde set og rapporteret forseelsen. Efter hans prædiken, fik jeg bøden med beskeden om, at jeg næste dag kunne betale på stationen og få min driver licens tilbage. Fint nok. Prisen var 1.000 Bht. Thai'er fortæller mig at det for dem, kun ville blive 400 bht. for denne forseelse og kun fordi, at jeg er farang, skal betale så meget. Min kæreste fortæller, at hvis hun havde kendt en politimand, havde det kun kostet 100 bht. Er det ok.? Det er sgu et råddent system. ![]() |
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 25/10-2013 07:29
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 384 |
§ 54, stk 5 (den danske færdselslov) Gult lys betyder stop, det angiver at signalet snart vil skifte til rødt men har iøvrigt samme betydning som rødt. Færdselsloven er international og de samme regler vedr trafik signaler, gælder stort set i hele verden. Løsning, lad dog være at køre over for gult, overhold reglerne og du undgår korruptionen i Thailand. ![]() |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 25/10-2013 07:46
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Nu ved alle vel at gult signalere STOP, det er vel mere boedens stoerrelse som er interessant. Kan de kradse lidt ekstra ind, jamen saa bliver jeg da ikke forbavset. Sidst jeg blev stoppet, det var i Hua Hin, jeg koerte uden hjelm..Policen ville have 500 baht, jeg bad dem om at skrue lidt ned for charmen, og vi indgik et forlig som hed 200 baht... ![]() Om det er okay skal betale mere i boede ? Det synes jeg faktisk at det er, vi bryder loven i et land som vi gaester...I danmark er det godt nok omvendt, der kan gaester jo naermest gebaerde sig som de vil, men slaar fru. Hansen en forkert skid, ja saa falder hammeren.... Redigeret af Longway d. 25/10-2013 08:00 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| jc |
Lagt på d. 25/10-2013 09:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 597 |
Hvorfor skulle bøder ikke være dyrere for en farang? Vi betaler jo alligevel højere entrébilletter end thaierne. Hvad er forskellen? Det er kun i den vestlige verden, vi ikke må diskriminere.
Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 25/10-2013 09:19
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Nu er det jo svært med en bøde men eller af princip så vender jeg altid om hvis der forlanges en højere pris for mig end for en thai dog med den undtagelse af templerne her er det i mine øjne ok at en thai kommer gratis ind men en som blot kommer for at se skal betale lidt. men det kan være ganske underholdene at sælge til en thai her i Danmark og så til sidst gange beløbet med 2 med kommentaren same same det kan de sku ikke lidejc skrev: Hvorfor skulle bøder ikke være dyrere for en farang? Vi betaler jo alligevel højere entrébilletter end thaierne. Hvad er forskellen? Det er kun i den vestlige verden, vi ikke må diskriminere. |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 25/10-2013 09:36
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
moerk5002 skrev: § 54, stk 5 (den danske færdselslov) Gult lys betyder stop, det angiver at signalet snart vil skifte til rødt men har iøvrigt samme betydning som rødt. Færdselsloven er international og de samme regler vedr trafik signaler, gælder stort set i hele verden. Løsning, lad dog være at køre over for gult, overhold reglerne og du undgår korruptionen i Thailand. ![]() Det er jo nærmest citatfusk, du bedriver her, for der står ikke noget om gult lys i færdselslovens paragraf 54. Derimod står der noget om gult lys i "bekendtgørelse om vejafmærkning": https://www.retsi...?id=139507 se paragraf 61, der omhandler lyssignaler. Og her står også det, du "glemte" at skrive: ""Kørende skal dog ikke standse, hvis de, når signalet skifter fra grønt til gult, er nået så langt frem, at standsning vil medføre fare."" Og det er mere aktuelt at tænke på i Thailand end i Danmark, da enhver, der har kørt i bil eller på motorcykel her, må have oplevet, at det nærmest er det normale, at trafikken fortsætter gennem et lyskryds 5-10 sekunder efter, at signalet er skiftet til rødt. Man risikerer at blive kørt ned bagfra af en af de farveblinde thaier. ( stort set alle thaier synes at være farveblinde i trafikken) Så afslutningsvis må jeg konkludere, at det kan være ganske fornuftigt og ikke ulovligt at køre over for gult lys. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/10-2013 10:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Longway skrev: Nu ved alle vel at gult signalere STOP, det er vel mere boedens stoerrelse som er interessant. Kan de kradse lidt ekstra ind, jamen saa bliver jeg da ikke forbavset. Sidst jeg blev stoppet, det var i Hua Hin, jeg koerte uden hjelm..Policen ville have 500 baht, jeg bad dem om at skrue lidt ned for charmen, og vi indgik et forlig som hed 200 baht... ![]() Sidst jeg blev stoppet var også i Hua Hin, kørte med konen på motorcykel og vi havde ikke hjelm på. 2 betjente viftede os ind til siden, og vi fik brysk at vide at de inddrog motorcyklen til vi havde været nede på stationen og betale en bøde. WTF? Min kone var mildt sagt ikke særligt "imponeret" af deres intentioner og det begyndte at trække op til mørke tordenskyer på hendes pande. Når det sker, så er det med at komme det i forkøbet, så den lille hidsigprop ikke sprænger en arterie. "Hør nu her, gutter. Vi har 2 børn der venter på os hjemme på hotelværelset, så vi skal skynde os hjem. Kan vi ikke finde ud af en alternativ løsning"? De mumlede lidt sammen på Esan/Lao og det fangede konen med det samme. "Hvor kommer i fra"? "Sakon Nakhon"! Lød svaret. "Det gør jeg også" Sagde konen. Denne omstændighed medførte øjeblikkeligt en total ændring i stemningen. Der var pludselig store smil hele vejen rundt, og vi blev inviteret ind i deres lille politiskur. Snakken gik lystigt, og der var adskillige forbipasserende motorcyklister uden hjelm der fik lov til at køre uantastet forbi. "Hva gutter, ska vi ikke lige have en lille en til halsen"? "Jamen, det er da det vi skal"! Vi fik en øl hver, og de 2 unge politibetjente fik nyt fra Sakon (som vi lige kom fra) De længtes begge rigtig meget efter deres hjemstavn. Vi fik også et indblik i den formidable præstation, som politiet udøvede i Hua Hin. Når man kørte på Phetkasem hovedvejen kunne man blive risikere at blive knaldet for at køre uden hjelm, sidevejene var de ligeglade med. Og det var kun efter kl. 17.00 at det var "ulovligt". Nå, efter en halv times tid tog vi afsked med de 2 gæve politidrenge. Jeg gav dem 200 baht til bødekassen, som de først var noget tilbageholdende med at tage imod, men jeg havde jo begået en overtrædelse, og når alt kommer til alt så er der ingen "free rides" i Thailand. Vi havde ikke kørt mere end 500 meter, så blev vi vinket ind igen af 2 andre betjente: "Vi har allerede betalt en bøde" "Okay, så kører i bare videre". Det var godt de ikke udbad sig et bilag som dokumentation. Bilag i politiregi er ligeså sjældne som en skrædder i helvede på disse breddegrader. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 25/10-2013 10:39
|
|
He he Rin. Det er lige praecis der jeg vil hen, da jeg sagde at de skulle skrue ned for charmen var det med et smil og et glimt i oejet. At stille sig paa bagbenene hjaelper bestemt ikke.......Jeg tror mange gange at de maaske synes at det er lidt sjovt at man taler thai..jeg er altid blevet behandlet paent af policen, men laver man lidt udenom loven som at koere uden hjelm, jamen saa koster det lidt " kaffe " I oevrigt dybt godnat at koere uden hjelm, i dag koere jeg altid med hjelm, ej pga. et par hundrede baht, men af hensyn til min egen sikkerhed. Naar jeg scooter rundt her hvor vi bor, ja saa er det 4 spor i hver retning, alle koere som gale, for at vaere gal selv, ja saa ligger jeg paa mellem 70 / 90 km/t. saa skal jeg U-turne osv. man skal vaere vaagen........Tager man den bloede hat paa og ligger og toeffer med 30, saa er man da sikker paa at det gaar galt. Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 25/10-2013 10:40
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
En bøde gælder en dag i Thailand så resten af dagen køre du frit uden hjælm bare vis din kvit.Vi tog ofte på mc tur fra Jomtien og her var det fast at vi kørte til politiet, betalte en bøde og så var fri for hjælmen resten af dagen. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 25/10-2013 10:55
|
|
Naa, det lyder nu ikke alt for kloegtigt, men saadan er vi jo saa forskellige. Maa jeg komme med et god raad ? Tak........gaa venligst paa YouTube og skriv " Motorbike accident in Thailand " Her er en lille appetivaekker, eller skal vi kalde det en oejenaabner ? Redigeret af Longway d. 25/10-2013 11:15 Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| thomasksmed |
Lagt på d. 26/10-2013 07:57
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 27 |
Vi er lige blevet stoppet jeg hvade styrthjelm på min thai kæreste hvade ikke hun fik en bøde på 400baht som skulle betales på politistationen. så jeg går ud fra den rigtige pris er 400baht. om man så kender en politimand eller ej det kan da godt være en thaipige kan få det for 100baht og en shot time 555. Og ja som udlænding falang skal du nok regne med at betale mere end en Thai. Det er jo netop derfor så mange holder af at være her de kan godt lide at blive taget ved næsen sagt på en pæn måde. jeg vil nok slutte af med at sige omkring at køre uden styrthjelm her er ikke noget at spøge med og det der med at lige smutte over for gult eller rødt er livsfarligt selv har jeg været ved at blive slået ihjel da jeg kørte frem for grønt lys men det er tit thaier kører over selv om den er rød husk det. hav en god dag. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 26/10-2013 10:56
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Kunne aldrig drømme om at køre uden styrthjelm i Thailand. Er blevet stoppet et par gange under politirazziaer i Sakon Nakhon uden kørekort, det interesserede ikke politiet, kun om motorcyklen var stjålet. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/10-2013 13:27
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
thomasksmed skrev: Vi er lige blevet stoppet jeg havde styrthjelm på min thai kæreste havde ikke hun fik en bøde på 400baht som skulle betales på politistationen. så jeg går ud fra den rigtige pris er 400baht. jeg vil nok slutte af med at sige omkring at køre uden styrthjelm her er ikke noget at spøge med og det der med at lige smutte over for gult eller rødt er livsfarligt selv har jeg været ved at blive slået ihjel da jeg kørte frem for grønt lys men det er tit thaier kører over selv om den er rød husk det. hav en god dag. og alligevel valgte du som den gentleman du er at tage hjelmen på og lade din kæreste kører uden... ![]() mht. tråden kan det vel ikke komme bag på nogen at thai systemet er råddent....politiet på gaden er blot en ubetydelig brøkdel af den råddenskab der hersker i Thailand. så ja, du skal som udlænding betale mere... Redigeret af Anonym Bruger d. 26/10-2013 13:32 |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 26/10-2013 13:44
|
|
thomasksmed skrev: om man så kender en politimand eller ej det kan da godt være en thaipige kan få det for 100baht og en shot time 555. . Der skulle lige lidt snavs og fordomme ud mellem sidebenene..hva' ? Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/10-2013 13:59
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
DK skrev: Jeg blev igår stoppet af Politiet, for at køre over for gult (jo det var gult), ved et trafik lys. Der stod ca. 10-15 B.B.'er 100 meter efter krydset og jeg blev selvfølgelig viftet ind til siden, hvor den meget aggressive Police off. nappede mit Thai-kørekort, og fortalte at der sad en mand med walkie talkie ved krydset, som havde set og rapporteret forseelsen. Efter hans prædiken, fik jeg bøden med beskeden om, at jeg næste dag kunne betale på stationen og få min driver licens tilbage. Fint nok. Prisen var 1.000 Bht. Thai'er fortæller mig at det for dem, kun ville blive 400 bht. for denne forseelse og kun fordi, at jeg er farang, skal betale så meget. Min kæreste fortæller, at hvis hun havde kendt en politimand, havde det kun kostet 100 bht. Er det ok.? Det er sgu et råddent system. ![]() Hvad er hele historien ? Beholdt politiet dit koerekort ? |
|
|
|
| sjusju |
Lagt på d. 26/10-2013 14:34
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 61 |
I sommers blev min kone og jeg stoppet på mc. Jeg kørte, ingen styrthjelm. Som min kone siger, der er lige meget i min by. Nu var vi bare ikke i hendes by ![]() Betjenten spurgte til hjelm, der var jo ikke nogen. Så spurgte han efter kørekort. Det havde jeg ikke med og det er i øvrigt ikke gyldigt til MC (heller ikke noget problem i min kones by). Til sidst spurgte han efter mit pas. Det var heller ikke med. Det tænkte han lidt over og bad så min kone gå med til det opstillede camping bord hjvor papir arbejdet foregik og lidt efter kom hun tilbage med en kvitering for bøden 100 bath til hende for at mangle hjelm. Politiet havde kaldt det "farang discount" ![]() Der alt så ikke altid at farang betaler overpris. Næste dag er vi i samme by, sidder på mc, uden hjelm, kørekort eller pas. Den samme betjent fra dagen før kører forbi, kigger og smiler ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/10-2013 14:49
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
sjusju skrev: I sommers blev min kone og jeg stoppet på mc. Jeg kørte, ingen styrthjelm. Som min kone siger, der er lige meget i min by. Nu var vi bare ikke i hendes by ![]() Betjenten spurgte til hjelm, der var jo ikke nogen. Så spurgte han efter kørekort. Det havde jeg ikke med og det er i øvrigt ikke gyldigt til MC (heller ikke noget problem i min kones by). Til sidst spurgte han efter mit pas. Det var heller ikke med. Det tænkte han lidt over og bad så min kone gå med til det opstillede camping bord hjvor papir arbejdet foregik og lidt efter kom hun tilbage med en kvitering for bøden 100 bath til hende for at mangle hjelm. Politiet havde kaldt det "farang discount" ![]() Der alt så ikke altid at farang betaler overpris. Næste dag er vi i samme by, sidder på mc, uden hjelm, kørekort eller pas. Den samme betjent fra dagen før kører forbi, kigger og smiler ![]() Hvis konen er med kan de ikke li' at give boeden til farangen, saa den gaar til konen. Jeg var udsat for det samme for en del aar siden. Jeg viste mit Thai koerekort men de spurgte om konen havde koerekort og det havde hun saa vi fik en officiel kvittering for en betalt boede. En kineser i en Benz som var blevet stoppet insisterede paa at han kendte Mr. so and so high up in police in Bangkok. Det kunne de ikke tage sig af og han maatte betale og fik at vide at han kunne brokke sig i Bangkok. Han betalte. |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 26/10-2013 15:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
Er det ikke utrolig, at vi ikke har lært, at en styrthjelm ikke bruges for politiets skyld, men for ens egen sikkerhed. Og særligt i Thailand hvor de fleste kører som de blinde slås. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 26/10-2013 16:10
|
|
Jeg er helt enig Peter, som sagt jeg har ogsaa koert uden hjelm, men det goer jeg ikke mere, jeg har koebt 2 fullface da jeg mener at saadan en vil bestytte mere end en aeggeskal. Nu er det saa ikke kun farang, mange thaier som koere paa en gammel Wave, jamen der ligger hjelmen saa i kurven foran, hvilker saa resultere i at man faktisk ikke kan se dem i moerke. Ang. boedestoerelse er der sikkert en retningslinje, men taler vi " kaffe " saa er det vidst saadan lidt harsip harsip.... Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 27/10-2013 02:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
hugoboerge skrev: DK skrev: Jeg blev igår stoppet af Politiet, for at køre over for gult (jo det var gult), ved et trafik lys. Der stod ca. 10-15 B.B.'er 100 meter efter krydset og jeg blev selvfølgelig viftet ind til siden, hvor den meget aggressive Police off. nappede mit Thai-kørekort, og fortalte at der sad en mand med walkie talkie ved krydset, som havde set og rapporteret forseelsen. Efter hans prædiken, fik jeg bøden med beskeden om, at jeg næste dag kunne betale på stationen og få min driver licens tilbage. Fint nok. Prisen var 1.000 Bht. Thai'er fortæller mig at det for dem, kun ville blive 400 bht. for denne forseelse og kun fordi, at jeg er farang, skal betale så meget. Min kæreste fortæller, at hvis hun havde kendt en politimand, havde det kun kostet 100 bht. Er det ok.? Det er sgu et råddent system. ![]() Hvad er hele historien ? Beholdt politiet dit koerekort ? Har betalt på stationen og fået kortet tilbage... Men jeg går stadig med følelsen af, at der ikke er faste takster, for de enkelte forseelser. Har tidligere oplevet, hvordan man efter at være standset af Politiet, bliver "målt og vurderet" .... Hvad kan jeg "trække ud af ham farangen her blikket" . Det værste var den gang en betjent som var alene, bad mig tage mit ur af...! Da jeg meget fast i mælet sagde NEJ, forsøgte at få fat i pengene i min brystlomme. Han må ha' manglet til huslejen. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

bare vis din kvit.