Se indlæg|
Pasteuriserede æg i Thailand
|
|
| kisser |
Lagt på d. 16/07-2013 07:33
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 170 |
Har nogen kendskab til, at man kan købe pasteuriserede æg i supermarkederne i Thailand? F.eks Villa Market, hvor man kan få næsten alt? Det ville være godt at vide for mig. |
|
|
|
| SteenJ |
Lagt på d. 16/07-2013 20:57
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 743 |
Lav dem selv, det er nemt Pasteuriserede æg er udslåede æg, der er varmebehandlet, så de med sikkerhed ikke indeholder salmonellabakterier. Den generelle regel er, at æg og retter med æg skal opvarmes til mindst 75 grader, for at man kan være sikker på, at salmonellabakterierne er dræbt. Det betyder imidlertid ikke, at temperaturen nødvendigvis skal op over 75 grader under fremstilling af pasteuriserede æg. Om salmonellabakterierne dræbes, afhænger ikke kun af temperatur, men også af tid. Det betyder, at pasteurisering kan foretages ved forskellige kombinationer af tid og temperatur. F.eks. giver varmebehandling ved 63 grader i 131/2 min. den samme drabseffekt som varmebehandling ved 75 grader i 4 sekunder, hvilket gør det muligt at undgå, at proteinerne i ægget koagulerer. Den temperatur, hvorved proteinerne koagulerer, kan hæves blandt andet ved tilsætning af salt eller sukker. Efter varmebehandling køles æggene ned til ca. 2 grader, og der udtages en prøve til bakteriologisk analyse for at sikre, at æggene er salmonellafri. Pasteuriseringen i sig selv giver ikke produkterne tilstrækkelig holdbarhed. Derfor kombineres pasteuriseringen med køling (0-+4 grader) og tilsætning af bl.a. konserveringsmiddel HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
|
| SteenJ |
Lagt på d. 16/07-2013 21:02
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 743 |
Til mit ovenstående. Jeg laver dem selv. Varmer vandet op til kogepunket, hælder æggene i, lader dem være der ca. 30 sec. Tager dem op, lader vandet komme ned på ca.65 gr., kommer dem i igen, men uden skal i ca. 2 min. slut prut finale. Hilsen SteenJ HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 19/07-2013 04:30
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
Nu har jeg boet her i 13 år og aldrig hørt om noget tilfælde af Salmonella-forgiftning. Hverken blandt thaier eller Faranger. Som bekendt producerer og opbevarer man æg herude som er langt, langt fra danske standarder. Så er salmonella et "Europæisk" fænomen? Har længe tænkt over det, så måske kunne eksperterne give et svar? Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 19/07-2013 07:46
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Så har jeg sandelig oplevet en med salmonella i thailand på grund af et blødkogt æg som ikke var kogt ordentligt. Så hospital 14 dage og flere følgeproblemerr. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 19/07-2013 09:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Har selv fået dårlige æg. Købte dem i en lokal lille lotus/Tesco på tilbud til en brøkdel af normalprisen. Var voldsomt syg i nogle dage, medicin hjalp ikke. Havde så mindre maveproblemer i 2 uger, men kunne alligevel smutte videre på en 8 dages tur til Koh Samui. ![]() Køber aldrig mere æg på tilbud. ![]() [img]http://www.backyardchickens.com/forum/uploads/63508_dsc_0005.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| THansen |
Lagt på d. 19/07-2013 10:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 393 |
Skeptikeren skrev: Nu har jeg boet her i 13 år og aldrig hørt om noget tilfælde af Salmonella-forgiftning. Hverken blandt thaier eller Faranger. Som bekendt producerer og opbevarer man æg herude som er langt, langt fra danske standarder. Så er salmonella et "Europæisk" fænomen? Har længe tænkt over det, så måske kunne eksperterne give et svar? Somrak Jeg ved ikke om der findes salmonella i thailandske æg, men der findes jævnligt salmonella i minimajs importeret fra Thailand. Salmonella i minimajs |
|
|
|
| steen nielsen |
Lagt på d. 19/07-2013 22:05
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
kisser skrev: Har nogen kendskab til, at man kan købe pasteuriserede æg i supermarkederne i Thailand? F.eks Villa Market, hvor man kan få næsten alt? Det ville være godt at vide for mig. http://demo.iv.co...l-egg.html Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Så har jeg sandelig oplevet en med salmonella i thailand på grund af et blødkogt æg som ikke var kogt ordentligt. Så hospital 14 dage og flere følgeproblemerr.