Se indlæg|
Bliver generne stærkere, når man blander menneske-racer?
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 08/07-2013 17:27
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
I en globaliseret verden får vi børn på kryds og tværs af landegrænser. Er det godt eller dårligt for generne? Alle mennesker bærer anlæggene til 3-5 sjældne, arvelige sygdomme i deres gener. Hvis to mennesker med samme anlæg får et barn sammen, er der 25 procent risiko for, at barnet senere vil udvikle sygdommen. - I Sydeuropa er der derfor mange tilfælde af nogle særlige blodsygdomme, som vi ikke har ret mange af i Nordeuropa. - I Nordeuropa bærer 2 procent af os derimod anlæggene til Føllings sygdom, der kan manifestere sig som hjerneskader og epilepsi. »Og 3-4 procent af os med nordeuropæisk oprindelse bærer anlæggene til lungelidelsen cystisk fibrose. Den er til gengæld meget sjældent i Afrika og Asien.« »Jo fjernere man er beslægtet, desto større er sandsynligheden for, at man ikke bærer de samme gen-fejl. Så ud fra det perspektiv er det vigtigt, at forskellige befolkningsgrupper blander gener af hensyn til fremtidens mennesker,« siger Jens Michael Hertz. Det ville med andre ord rydde op i antallet af børn født med gen-sygdomme, hvis alle etniske danskere fik børn med etniske kinesere. Læs nærmere på: - Videnskab.dk - BT Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 08/07-2013 19:54
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Jeg tror faktisk at teorien er rigtig. Jeg har ikke statistik på det, men mener at have læst, at der var mere indavl tidligere i historien, da man parrede sig med naboens datter, som måske endda var en kusine, uden man nødvendigvis vidste det. Indavl var vist også en del af Kongehusene tidligere, så derfor godt, at de nu tager ægtefæller fra "around the World". Så jeg tror det generelt er godt at blande gener mellem racerne. Udover det kommer der nogen gange nogle utroligt smukke mennesker ud af det, jeg kender personligt en som er en blanding af en amerikansk sort og en grønlænder. Har fået det bedste fra to verdener, både genetisk, men også kulturelt. Da jeg som ung på interrail var i Lissabon, tænkte jeg, hvor er her mange smukke mennesker, og da opdagede jeg, at på grund af deres tidligere kolonier, var mange en skøn blanding af portugisere fra Europa, indianere fra Sydamerika, sorte fra Afrika og asiatere fra Østen, nogle gange mixed op i 4 led. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 11/07-2013 15:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Det er et velkendt fœnomen på Grønland, det der med indavl, det var også derfor at de kloge Grønlœldere ville have de fremmede der kom til Grønland, at ligge nat med deres kone isœr hvis den fremmede var en lœrd mand og det var de dem der kom til Grønland for 100 til 200 år tilbage. Den historie med, sluk tranlampen legen er sku så sandt som det er sagt. Lyset blev slukket I de lange jordhytter, og så famlede 50 mennesker rundt I mørket og sådan miksede de blodet, det var åbenbart lige meget hvem faderen var. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/07-2013 15:21
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
natty skrev: Jeg tror faktisk at teorien er rigtig. Jeg har ikke statistik på det, men mener at have læst, at der var mere indavl tidligere i historien, da man parrede sig med naboens datter, som måske endda var en kusine, uden man nødvendigvis vidste det. Indavl var vist også en del af Kongehusene tidligere, så derfor godt, at de nu tager ægtefæller fra "around the World". Så jeg tror det generelt er godt at blande gener mellem racerne. Udover det kommer der nogen gange nogle utroligt smukke mennesker ud af det, jeg kender personligt en som er en blanding af en amerikansk sort og en grønlænder. Har fået det bedste fra to verdener, både genetisk, men også kulturelt. Da jeg som ung på interrail var i Lissabon, tænkte jeg, hvor er her mange smukke mennesker, og da opdagede jeg, at på grund af deres tidligere kolonier, var mange en skøn blanding af portugisere fra Europa, indianere fra Sydamerika, sorte fra Afrika og asiatere fra Østen, nogle gange mixed op i 4 led. Der er et land herude som de fleste af os holder meget af, men i det land forekommer indavl hos en meget kendt familie naar man gaar tilbage i tiden. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 11/07-2013 16:11
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Der er vel ikke noget nyt i den teori. Hold fra dine 'nærmeste' hvis du vil have et ordentligt produkt. Prøv bare at se på hunde, hvor man ved indavl prøver at fremelske visse 'dyder'. Samtidig får man en masse ubehageligheder. Iøvrigt er de europæiske kongehuse vel også et godt eks. på, at indavl ikke gavner familierne. |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 13/07-2013 08:10
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Ud af vores fire børn, har et af børnene arvet en genetisk øjne sygdom (fra thai mor), sååå. Men de er godt nok meget smukke allesammen ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/07-2013 16:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Som det også blev angivet i det oprindelige indlæg, så tales der om sandsynligheden for at færre gendefekter udmønter sig. Der er ikke tale om nogen garanti. Der findes dominante og recessive gener. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.