Se indlæg
 Udskriv debat
Konto til min kone
amano
Kære alle

Min kone har lige fået arbejdstilladelse, og har et job på hånden.

Vi skal derfor have oprettet en løn konto til hende.
Har alle ikke ret til en lønkonto?

Jeg syntes at min bank gør det lige lovligt omstendigt, de vil først have en ansættelseskontrakt.

Jeg mener da at det er logisk at hun først får en konto, så denne kan skrives på hendes kontrakt.

Jeg føler mig lidt mistænkelig gjort, at det ikke er så enkelt at få en konto.

Jeg har penge stående i banken, og er ikke i RKI eller andet.

Er der nogle der har erfaring på området?

L
Vi gik i Nordea og min kone fik her sin egen nem-konto, netbank og hævekort med det samme.
Og det var over et år før hun havde sit første job og det er vel ca 2-3 år siden.

Jeg havde endda en anden bank, så det var ikke fordi jeg var kunde der.

Vi gjorde det for at kommunen skulle have et sted at sætte børneydelses pengene hen til vores søn, samt at min kone så kunne sende lidt penge til thailand for kun 40 kr fremfor det noget dyrere western union.

energy
L skrev:

Vi gik i Nordea og min kone fik her sin egen nem-konto, netbank og hævekort med det samme.
Og det var over et år før hun havde sit første job og det er vel ca 2-3 år siden.

Vi gjorde det for at kommunen skulle have et sted at sætte børneydelses pengene hen til vores søn, samt at min kone så kunne sende lidt penge til thailand for kun 40 kr fremfor det noget dyrere western union.

Vi gjorde det samme i Nordea uden min kone havde noget job.
I starten påstod de hun ikke kunne få visa kort uden et job men det fik jeg gennemtruffet.

Din kone har krav på en Nem konto men kontoen, visa, netbank og osv, er der nogle banker, der kræver penge for.

JesperK
En Bank kan ikke nægte en kunde at få oprettet en indlånskonto(Nemkonto). Der er stedfæstet, om god skik for finansielle virksomheder § 19. At være registreret RKI er heller ikke en begrundelse for nægtelse.

JesperK
energy skrev:

L skrev:

I starten påstod de hun ikke kunne få visa kort uden et job men det fik jeg gennemtruffet.

Din kone har krav på en Nem konto men kontoen, visa, netbank og osv, er der nogle banker, der kræver penge for.

Man har ikke krav på visa, netbank og osv, Det eneste bank ikke kan nægte er en indlånskonto(nemkonto). Resten er "up to the Bank" og man skal selvfølige betale for det.

Men hvorfor skulle de nægtet det ? De er en forretning og hvis de har sikkerhed via dig, som kunde, så er det jo godt for dem og de tjener nogle penge.Smile
Redigeret af JesperK d. 18/06-2013 13:29

energy
JesperK skrev:

energy skrev:

L skrev:

Man har ikke krav på visa, netbank og osv, Det eneste bank ikke kan nægte er en indlånskonto(nemkonto). Resten er "up to the Bank" og man skal selvfølige betale for det.

Men hvorfor skulle de nægtet det ? De er en forretning og hvis de har sikkerhed via dig, som kunde, så er det jo godt for dem og de tjener nogle penge.Smile

Jeg skriver ikke man har krav på et Visa kort og netbank men kun en Nem konto og nej ikke alle betaler gebyr Violin

Webmaster
JesperK skrev:

En Bank kan ikke nægte en kunde at få oprettet en indlånskonto(Nemkonto). Der er stedfæstet, om god skik for finansielle virksomheder § 19. At være registreret RKI er heller ikke en begrundelse for nægtelse.

Den fulde ordlyden er:

Særlige regler for pengeinstitutter

§ 19

Bestemmelsen indeholder krav til pengeinstitutterne om at oprette en almindelig indlånskonto, medmindre der er en individuel saglig begrundelse for at nægte det, men den giver ikke en egentlig civilretlig kontraheringspligt. Indholdet af kriteriet »saglig begrundelse« skal forstås i overens-stemmelse med Pengeinstitutankenævnets praksis på området.

Retten til en almindelig indlånskonto gælder alene for privatkunder, idet de som lønmodtagere eller modtagere af offentlige ydelser har behov for en konto for at kunne modtage løn og andre ydelser
her i landet. Det samme gør sig gældende for personer bosat i udlandet med tilsvarende behov. Der er ikke pligt til at knytte kreditfaciliteter eller andre ydelser til indlånskontoen. Pengeinstitutterne er heller ikke forpligtet til at tilbyde konti, hvor der er særlige fordele eller vilkår. Det er uden betyd-ning, hvilke andre konti pengeinstituttet ellers tilbyder deres kunder. Konti, hvis formål eksempel-vis er investering, falder således også uden for bestemmelsens anvendelsesområde.

Pengeinstituttet kan dog afvise at oprette eller videreføre en indlånskonto, hvis det er sagligt be-grundet. Det kan fx være tilfældet, hvis kunden optræder anstødeligt eller er til gene for pengeinsti-tuttets øvrige kunder og/eller ansatte. Et pengeinstitut kan derimod ikke afvise at oprette en indlåns-konto med den begrundelse, at kunden er registreret i RKI.

Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Frank
amano skrev:

Kære alle

Min kone har lige fået arbejdstilladelse, og har et job på hånden.

Vi skal derfor have oprettet en løn konto til hende.
Har alle ikke ret til en lønkonto?

Jeg syntes at min bank gør det lige lovligt omstendigt, de vil først have en ansættelseskontrakt.

Jeg mener da at det er logisk at hun først får en konto, så denne kan skrives på hendes kontrakt.

Jeg føler mig lidt mistænkelig gjort, at det ikke er så enkelt at få en konto.

Jeg har penge stående i banken, og er ikke i RKI eller andet.

Er der nogle der har erfaring på området?

Jeg ville ikke tøve med at skifte bank.

fckguld
energy skrev:

L skrev:

Min kone har studeret de sidste 4 år, fik konto med det samme her og et visa kort( med mig som hæfter) bank nordik - tidligere amager banken
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

DeeJ
Min kone fik uden egen indtægt konto, dankort og netbank i Danske Bank.

Et års tid efter fik hun også Guld Mastercard.

Spring til debat: