Se indlæg
 Udskriv debat
Flyt til Pattaya? Fremgangsmåde? seriøs.
sudsakhon
Du tager fejl Robert...
Kvinder har ikke pris på ryggen

Tråden er om Pattaya... DET er i al fald en ting, man ofte oplever der

Sorry..Kunne ikke lade være.BVDr

Bare for sjov Angel

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Fotofreak
sudsakhon skrev:

Du tager fejl Robert...
Kvinder har ikke pris på ryggen

Tråden er om Pattaya... DET er i al fald en ting, man ofte oplever der

Sorry..Kunne ikke lade være.BVDr

Bare for sjov Angel

Og jeg synes det er sjovt, at en person der normalt udtrykker sig i kancelisprog, også kan udtrykke sig på jævnt dansk.
Grin

M.v.h. Fotofreak

(undskyld til trådstarter for OT)
Redigeret af Fotofreak d. 26/05-2013 21:02

LEICESTER
Bjarke85 skrev:

Ved godt det er ulovligt, men han kan jo overveje at få en adresse hos en ven, og så tage hele sin pension med til Thailand.

Der er vel ingen der tjekker en, ligesom på dagpenge og kontanthjælp ?

Ikke at jeg vil opfordre til ulovligheder, men det er en mulighed LOL LOL

Flot, lad os alle tømme kassen.

Kim Ludvigsen
Peter, når du lægger budget, så gør dig selv en tjeneste at finde ud af, om du kan få de ønskede hjælpemidler i Thailand, og hvad de koster. Det kan nemt være en udgift, der lægger beslag på en temmelig stor del af dit budget. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis en tredjedel af dit rådighedsbeløb vil gå til den post alene.

Jeg har lige prøvet at søge lidt, og der er mildt sagt ikke meget hjælp at hente hos Google. Det nærmeste, jeg kom, er dette indlæg i et andet forum:
http://www.thaivi...g-wearers/
Det omtaler dog ikke priser, kun besværet med at finde hjælpemidler. Det "Mai Me", der står i indlægget, betyder "har ikke".

Kontakt evt. producenten og hør, om de har en agent i Thailand, og prøv så ad den vej at få oplysning om priser og levering.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
sudsakhon
Fotofreak.
Jeg udtrykker mig med den præcision, der passer til emnet Smile

Snakker vi søm og skruer med tømreren er det et sprog, og snakker vi konkret sagsbehandling er det et andet.
I begge tilfælde er det en fordel at kunne udtrykke sig præcist.

En tømrer kalder det ikke en skruedims og en savedingenot, men en skruetrækker og en sav. Det gør jeg også. Bare i et andet fag Eating Fast

Kim Ludvigsen
sudsakhon skrev:

En tømrer kalder det ikke en skruedims og en savedingenot, men en skruetrækker og en sav. Det gør jeg også. Bare i et andet fag Eating Fast

Der er heller ikke så stor forskel på jer - I er begge savførere.
(Undskyld, kunne ikke lade være)
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

sudsakhon
LOL LOL

Bortset fra det, er modellen med 6 måneder hvert sted ikke bare fuldt lovlig, men læner sig heller ikke op ad et hul eller uklarhed i loven.

Fotofreak
Kim Ludvigsen skrev:
Der er heller ikke så stor forskel på jer - I er begge savførere.

Hehe Grin

sudsakhon skrev:
Bortset fra det, er modellen med 6 måneder hvert sted ikke bare fuldt lovlig, men læner sig heller ikke op ad et hul eller uklarhed i loven.

Korrekt, men jeg tror, at der er brugere her på sitet, der mener at folke/førtidspension kun bør udbetales til personer der opholder i Kongeriget Danmark.

Bemærk mine ord i dette indlæg (og tidligere indlæg)

Jeg bruger jævnligt ord som: Bør - Tilsyneladende - Muligvis - Tror - Nok - Mener

Og det er fordi, at jeg er lige så glat som en jurist/offentligt ansat/politiker - Så kom ikke her og fortælle en ål, hvordan den skal sno sig.

Smile

M.v.h. Fotofreak Wink

PS. Undskylder igen overfor trådstarter for OT
Redigeret af Fotofreak d. 26/05-2013 23:19

Bjarke85
phom skrev:

Bjarke85 skrev:

Men han vil stadig have over 50.000 baht selv med den reducerede pension ?

158000-36% = 101120 / 12 mdr. = 8426kr, dertil kommer hans personfradrag, så hvis det bare er 3-4000kr om mdr. Så har han 10-12.000kr om måneden i Thailand. Og det burde være nogenlunde, såfremt den forsikring ikke er vanvittig dyr.

Personfradraget er ikke et beløb der ligges oveni ens indkomst, det er bare en del af ens indkomst man ikke betaler skat af.

At bo i et land man ikke kan få permanent visum til lyder usansansynligt dumt, han kan naturligvis gifte sig med en, eller som jeg opfordrede ham til, tage på en sprogskole og få visum ad den vej, han er alt for ung til pensionsvisum da han er under 50 år, og har iøverigt meget svært ved økonomisk at opnår det, med den indkomst.

Og der vel ingen der gider at forsikre ham, i thailand, i hvertfald ikke med hans sygdom, mitråd er at tage fat i kommunen og ansøg om et års udrejse, så beholder han hele pensionen i det første år, derefter kan han se om han har løst til længere tid,
han bør også overveje om philipinerne eller Indien kunne værre noget, her kan han nemlige medtage hele førtidspensionen pga særlige aftaler. Og prisniveau er det samme eller lavere.

Ja min udregning var forkert.

158000 / 12 = 13166 - 4000(fradrag) = 9166-36% = 5866+4000 = 9866kr udbetalt

Men så har han også godt 50.000 baht per måned. Og det kan så men godt lade sig gøre at leve for. Men 20-25.000 vil jeg næsten vove at påstå ikke kan. Medmindre man bare har tænkt sig at sidde hjemme hver dag og spise thaimad kun. Og så kunne man lige så godt sidde i DK, men det er selvfølgelig ikke noget jeg skal bestemme :-)

milex
Hvis man vil have en 'autoriseret' udregning, så benyt SKAT's hjemmeside:

http://www.tastse...staar=2013

Skeptikeren
Har holdt lav profil i lag tid, årsag: "som Fotofreak skriver - der er nogen herinde.....!" så sandt så sandt, fik jo selv for nogen tid siden lovning på en læsterlig røvfuld hvis ikke jeg stak piben ind ang. mine "manglende penge". Ikke fordi vedkommende skræmte mig men fordi jeg hverken kan eller vil debattere på så lavt et plan - nok om det.

Trådstarteren virker på mig som han allerede har taget sin beslutning om at emigrere, jeg vil bede ham om at læse godt og grundigt på de supergode svar han har fået. Ludvigsen som åbenbart lider af samme sygdom beder ham tænke sig om en ekstra gang. Og jeg kan så supplere med mine oplevelser omkring sygdom, forsikring og ikke mindst penge.

Blev selv, godt nok i en alder af knap 67 bedt om at afgive oplysninger fra tidligere behandling i DK, skulle til grundige undersøgelser om alt på herværende hospital. Resultatet var en begrænset dækning, en tårnhøj præmie og hver gang der er kommet en ny lidelse, følger der uvilkårligt en nedsat dækning for denne lidelse. Uden at være sikker mener jeg at alle selskaber reassuranderer hos BUPA.

Du skal vide at du intet får fra DK efter 6 mdr. med hensyn til medicin, læge, hospital eller andet, kender ikke grundbeløbet for en invalide/førtidspension, men jeg får som folkepensionist 5.084 per måned og skal så selv dække alt, og det er fandeme svært kan jeg fortælle.

Nogen har jo her på sitet utallige gange påpeget at det er selvforskyldt - jeg kunne jo bare blive i DK i stedet for at brokke mig, så sandt så sandt, men når man nu forelsker sig i en smuk thaikvinde er valget vel ikke så svært og så i tilgift får et bedre helbred på grund af klima, så...?

Mit forslag vil være at Peter som det første tager 6 mdr. her. Finder ud af hvor du vil bo, og dermed hvor meget det koster, er der alt tilbehør i køkkenet og til spisning eller skal du ud og købe nyt?

Husk at indregne transport, evt. køb af motobai (der skal så også betales for en forsikring). Og du skal have kørekort.

Tag kontakt med diverse selskaber og forhør dig om priser og evt. dækning af diverse sygdom og forbehold. Kender ikke din sygdom, men Ludvigsen ved åbenbart hvad det medfører, så skal du til div. kontroller bør du sikre dig at det er et godt sted og ikke bare en klinik. Jeg kan fortælle at noget så simplet som div. blodprøver og helbredstjek ikke kan fås under 2500 Baht per gang på et hospital.

Medicin skal du købe hos Fascino, du sparer 5%, og de er de eneste der har f.eks. stomiposer og andet livsnødvendigt.

Du skal også regne med at alt mad og drikke er steget med omkring 40-50% de sidste år, man bliver træt af gadekøkkener og vil hellere selv kokkerere efter min mening. Alene el og vand er steget helt utroligt, så med Air.con og nogle fan rendende mange timer i døgnet så løber det op.

Hobbies bør være et must hvis du vil pleje omgang med andre, alternativet er div. barpladder og sladder med dem der fortrække livet på en bar.

Som nogen har rådet dig til så kontakt Hvide Sande, mit indtryk er at de der ved hvad de taler om. Jeg tror ikke du kan få visa til mere end 6 mdr. på grund af din unge alder, vel at mærke hvis du har søgt fra DK første gang. Husk at betale for et Multiple-Re-entry. Hvis du ikke har et årsvisa (krav 50+) skal du ud efter 90 dage og derefter får du kun 15 dage hvis visa run er med bus, hvis fly så er det 30 dage. Og det kan du kun gøre 3 gange på et år. Kender ingen med de såkaldte skolevisa, men har da hørt at Emigration jagter dem på grund af en masse snyderi. Også de kan ikke undgå besøg hos Emigration hver 90. dag, så det er nok der kæden hopper af.

Hvad med din sygdom, kan den tåle vedvarende kostforandring? Hvad med den ekstreme hede som vi nu har haft i mange måneder (i nat 1 times troperegn for første gang siden 28 januar)? kan din krop acceptere det? o.s.v., o.s.v.

Tænk dig grundigt om før du flytter, har du først besluttet dig er vejen hjem til behandling, evt. ny bolig lang og besværlig, for ikke at sige umulig.

Men held og lykke fra Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Anonym Bruger
Godt indlæg fra skeptikeren,som om nogen ved hvor svært at kunne leve forret lidt penge.jeg kunne ha skrevet det bedre selv,,,,,,så peter tænk dig om

Robert Kronberg
Skeptikeren har naturligvis en pointe med at sige, at det ikke altid er ligetil at flytte tilbage til Danmark.

Hvis man har opgivet sin bopæl i Danmark og solgt/givet væk/smidt ud det meste af sit indbo, så koster det noget at starte forfra, om end det er nemmere, hvis man har fast indtægt fra sin pension, men ofte skal et nyt hjem bygges op fra grunden. Dertil kommer indskud/udbetaling til ny bolig.

Jeg har nævnt problemet med at blive forsikret, hvis man har en sygdom, og jeg har nævnt problemet med den manglende tilknytning til Thailand (dvs. visum).

Men man kan jo, som flere har sagt, starte med 3-6 måneder i landet, hvor man dels forsøger at finde en forsikring, og dels tjekker med et moderat hospital, hvad sådan en sygdom koster.

Hvis man har "styr" på sin sygdom, så behøver man ikke at gå til det dyreste privathospital, da et offentligt hospital måske kan klare det (eller et semi-offentligt, dvs. dem, der er tilknyttet sygekassen i Thailand).

Min søn kommer på et offentligt børnehospital, og de er ret professionelle og billige - lægerne kan godt tale engelsk, men ikke sygerplejersker og andre. Det kan derfor godt lade sig gøre, da samtalen med lægen jo er det væsentlige.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
jydetampen
robert skrev Min søn kommer på et offentligt børnehospital, og de er ret professionelle og billige - lægerne kan godt tale engelsk, men ikke sygerplejersker og andre. Det kan derfor godt lade sig gøre, da samtalen med lægen jo er det væsentlige.

Der er også nye vinde der blæser på offentlige hospitaler,min kone og mange af hendes kollegaer er blevet sendt på engelsk kursus og starter snart på nyt hold,jeg har foreslået at de også kunne sende dem på dansk kursus eftersom der også er danske "kunder" i butikken.

Kim Ludvigsen
Robert Kronberg skrev:
Men man kan jo, som flere har sagt, starte med 3-6 måneder i landet, hvor man dels forsøger at finde en forsikring, og dels tjekker med et moderat hospital, hvad sådan en sygdom koster.

Hvis man har "styr" på sin sygdom, så behøver man ikke at gå til det dyreste privathospital, da et offentligt hospital måske kan klare det (eller et semi-offentligt, dvs. dem, der er tilknyttet sygekassen i Thailand).

Problemet her er, at der er tale om en kronisk sygdom, der dels kan kræve vedvarende behandling i form af forebyggende medicin, og som dels kan bryde ud, hvilket kan kræve intensiv medicinering og evt. operation.

Og netop en operation vil nok være ekstrem dyr og umulig at betale sig fra uden en forsikring. Det er simpelthen at gamble med livet som indsats, og ods'ene er ikke i ens favør.

Man kan selvfølgelig satse på, at man kan vende hjem til Danmark og blive behandlet, hvis man får et alvorligt udbrud. Og det er da en mulighed, da der sjældent er behov for akut operation ved sygdommen.

Personligt holder jeg mig til 2x6 måneders løsningen, selvom sygdommen i mit tilfælde ikke kræver forebyggende behandling.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

handy
Kim Ludvigsen skrev:

Robert Kronberg skrev:

Problemet her er, at der er tale om en kronisk sygdom, der dels kan kræve vedvarende behandling i form af forebyggende medicin, og som dels kan bryde ud, hvilket kan kræve intensiv medicinering og evt. operation.

Og netop en operation vil nok være ekstrem dyr og umulig at betale sig fra uden en forsikring. Det er simpelthen at gamble med livet som indsats, og ods'ene er ikke i ens favør.

Man kan selvfølgelig satse på, at man kan vende hjem til Danmark og blive behandlet, hvis man får et alvorligt udbrud. Og det er da en mulighed, da der sjældent er behov for akut operation ved sygdommen.

Personligt holder jeg mig til 2x6 måneders løsningen, selvom sygdommen i mit tilfælde ikke kræver forebyggende behandling.

Ja de billige hospitaler kan også være gode...har en god ven der var indlagt med stærke mave smerter på amager hospital efter 5 dage overføres til rigshospitalet og langt om længe finder de ud af han lider af morbus chrom.....20 år efter tilbagefald indlagt på hospital i Udon de finder lyn Børge ud af hvad der er galt indlagt et døgn med kone og barn også udskrevet dagen derpå....og han fik kun en ubetydelig regning han har måtte kvitte sin forsikring da den blev for dyr med alderen....Smile ikke her med sagt at jeg synes man bare skal rejse her ud uden forsikring har selv og skalSmile aldrig være her uden med mindre jeg vinder den store lotto gevinst...men kender nu flere og flere der vælger at være selvforsikret da deres præmier render op i flere tilfælde omkring og over 150.000 årligt men det kræver lidt i banken eller under hovedpuden hvis uheldet er ude de førte par år eller 3....Smile

milex
Mht. sygeforsikring.

Har ladet mig fortælle, at såfremt man gifter sig med en offentlig ansat thai - eks en lærer - så dækker vedkommendes sygeforsikring også ægtefællen.

Er godt klar over man ikke bliver behandlet på de 'dyre' hospitaler.

Men alligevel - bedre end ingenting.

Nogen der har kendskab til dette?

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Robert Kronberg skrev:

Problemet er at vedkommende hoejst sandsynligt ikke vil vaere i stand til at tegne en forsikring som daekker kroniske sygdomme som vil ryge ind under "pre-existing conditions". Maaske vil forsikringsselskabet vaere villig til at tegne en FMU (full medical underwriting) med det resultat at praemien bliver taarnhoej. Her er et link:

http://www.drewbe...insurance/

Personligt har jeg lige tegnet en forsikring her:
http://www.interg...acare.html

Mvh

Kim Ludvigsen
handy skrev:

Ja de billige hospitaler kan også være gode...har en god ven der var indlagt med stærke mave smerter på amager hospital efter 5 dage overføres til rigshospitalet og langt om længe finder de ud af han lider af morbus chrom.....20 år efter tilbagefald indlagt på hospital i Udon de finder lyn Børge ud af hvad der er galt indlagt et døgn med kone og barn også udskrevet dagen derpå...

Det har vist ikke været et anfald af Chron, han har haft, ellers må der have været en noget længere behandling efter indlæggelsen. Begge gange.

Når en Chron går i udbrud er der tale om langvaring og meget kraftig medicinering, og hvis det ikke hjælper - typisk efter nogle måneder eller år - opererer man det ramte område af tarmen væk.

hugoboerge skrev:
Problemet er at vedkommende hoejst sandsynligt ikke vil vaere i stand til at tegne en forsikring som daekker kroniske sygdomme som vil ryge ind under "pre-existing conditions". Maaske vil forsikringsselskabet vaere villig til at tegne en FMU (full medical underwriting) med det resultat at praemien bliver taarnhoej.

Netop, det er derfor, jeg skriver, at det er at gamble med livet. Morbus Chron kan optræde meget forskelligt, men hvis man ikke når at dø af noget andet først, så vil man normalt få flere udbrud gennem livet. Nogle har mere eller mindre konstant udbrud - kun afbrudt af korte pauser - andre er mere heldige. Jeg har kun haft to udbrud på 25 år.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

handy
Kim Ludvigsen skrev:

handy skrev:

Ja de billige hospitaler kan også være gode...har en god ven der var indlagt med stærke mave smerter på amager hospital efter 5 dage overføres til rigshospitalet og langt om længe finder de ud af han lider af morbus chrom.....20 år efter tilbagefald indlagt på hospital i Udon de finder lyn Børge ud af hvad der er galt indlagt et døgn med kone og barn også udskrevet dagen derpå...

Det har vist ikke været et anfald af Chron, han har haft, ellers må der have været en noget længere behandling efter indlæggelsen. Begge gange.

Når en Chron går i udbrud er der tale om langvaring og meget kraftig medicinering, og hvis det ikke hjælper - typisk efter nogle måneder eller år - opererer man det ramte område af tarmen væk.

hugoboerge skrev:
Problemet er at vedkommende hoejst sandsynligt ikke vil vaere i stand til at tegne en forsikring som daekker kroniske sygdomme som vil ryge ind under "pre-existing conditions". Maaske vil forsikringsselskabet vaere villig til at tegne en FMU (full medical underwriting) med det resultat at praemien bliver taarnhoej.

Netop, det er derfor, jeg skriver, at det er at gamble med livet. Morbus Chron kan optræde meget forskelligt, men hvis man ikke når at dø af noget andet først, så vil man normalt få flere udbrud gennem livet. Nogle har mere eller mindre konstant udbrud - kun afbrudt af korte pauser - andre er mere heldige. Jeg har kun haft to udbrud på 25 år.

ok det skal jeg ikke gøre mig klog på har kun hvad min ven har fortalt mig...god dag Smile

Spring til debat: