Se indlæg
 Udskriv debat
2 danskere tilbageholdt i chiang mai
sudsakhon
Thailand og Danmark HAR skam en aftale om udlevering af lovovertrædere.

Og da voldtægt i Danmark har en strafferamme på 12 år, er der heller ingen forhindringer i dansk lov

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
phom
Ja der findes en udleveringsaftale, men Thailand kan godt trække sagerne i langdrag når det handler om forbrydelser som et begået i Thailand.

Den har artikel er over 11 år gammel, og omhandler grove forbrydelser, men siger lidt om praktisk på området.

http://www.b.dk/d...a-thailand

natty
Tak sudsakhon, det mente jeg også var tilfældet.

Det er også en misforståelse at danske ambassader bare kan udstede nyt pas, for at forhindre en retssag.

Den officielle politik er at man må igennem evt. retssager og domme.

Dermed ikke sagt at Udenrigsministeriet og Staten i specielle situationer og ved "hårde" domme ikke prøver at hjælpe og prøver at få den dømte "overført" til Danmark. Det er så vidt jeg ærinder sket fra Thailand før.

Men at tro at danske myndigheder, bare står til rådighed, for at undgå en dom, er en misforståelse.

Og set opppefra ville vi vel også blive pissed off hvis udenlandsk statsborger, som er turist i DK, bliver anklaget for en forbrydelse, derefter flygter over grænsen og sådan bare lige får et nyt pas på vedkommendes ambassade i feks. Tyskland.
Redigeret af natty d. 03/03-2013 00:36
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Anonym Bruger
Nå, jeg antog bare at der ikke var udleveringsaftale med thailand fordi jeg mener at have læst at Sverige ikke har.

Anyway, måske en god advokat kan argumentere for denne regel i lovgivningen:

Stk. 2. Udlevering må endvidere ikke finde sted, hvis der er fare for, at den pågældende efter udleveringen vil blive udsat for tortur eller anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.

Som et thailandsk fængsel jo er....

Udleveringsloven:

https://www.retsi...px?id=2161

ellers er det sur røv for dem:

any person who commits sexual intercourse with a woman who is not his wife, and against the latter’s will, by threatening her, or doing any act of violence, or by taking advantage of her being in a condition where there is less resistance, shall be punished with imprisonment for a period of 4 to 20 years and a fine which ranges from 8, 000 Baht to 40, 000 Baht.

Personligt tror jeg ikke det kommer så langt...sagen er utrolig lille i forhold til hvad der sker i Thailand og har ingen videre betydning for turismen el. andre politiske forhold. Desuden kom ingen thailændere til skade og ingen har mistet noget...det var rent farang/farang...tror faktisk at de er ret ligeglade...eneste de betjente pønser på er lidt håndøre, så er den sag glemt...

sank
Frown Såfremt de har gjort det ?? syntes jeg de skal blive og lære lidt Read the rules

sudsakhon
JS..Godt set Smile

Men når der i loven er formuleret sådan, menes der forhold, som er analoge med, eller på linje med tortur.

Dette for ikke at sidde fast en fortolkning af hvad tortur er...
Jamen, det er bare en dråbe vand på hovedet en gang i mellem....(kinesisk vandtortur)

Uden at skulle nedgøre pigens forklaring, kan man ikke lade være med at tænke...

- En ung vesterlænding. pige. 23 år. i Thailand
De plejer jo at kunne vælge og vrage.
Det er ikke altid de får samme opmærksomhed som de plejer, når der lige pludselig er "konkurrence".

Kunne det være en fest, der løb af sporet? Hun har lige pludselig centrum igen?
Og de unge mænd var smuttet om morgenen,der er masser af fest tilbage derude..

Men på den anden side, kunne det også være som hun siger.

Det, jeg siger, kan få en lang række feministiske organisationer helt op på barrikaderne, men det er værre, at forudsætte et begivenhedsforløb fra starten, ved at sætte tvivl om den ene eller anden parts forklaring.

Ved anmeldelse af voldtægter, opfattes denne objektivitet som ydmygende for kvinden, og anses for et problem.

Det jeg tænker, er generelt. Og jeg kender kun sagen fra formiddagsbladene. De har jo en sandhedsværdi på linje med Ugens Rapport eller Rokokkoposten

Kim Ludvigsen
Ok, mine tanker om pas på en ambassade er så skudt ned.

sudsakhon skrev:
Uden at skulle nedgøre pigens forklaring, kan man ikke lade være med at tænke...

Jeg synes, hendes forklaring lyder meget plausibel. Hvis det var fordi, noget var løbet af sporet, ville hun vel have påstået sig voldtaget af alle tre? Det havde også været nemmere at bevise.

Når hun fortæller, at hun havde frivillig sex med den ene, kan en lægeundersøgelse af, om der har været samleje, ikke bruges til så meget.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
phom
Kim Ludvigsen skrev:

Ok, mine tanker om pas på en ambassade er så skudt ned.

sudsakhon skrev:

Jeg synes, hendes forklaring lyder meget plausibel. Hvis det var fordi, noget var løbet af sporet, ville hun vel have påstået sig voldtaget af alle tre? Det havde også været nemmere at bevise.

Når hun fortæller, at hun havde frivillig sex med den ene, kan en lægeundersøgelse af, om der har været samleje, ikke bruges til så meget.

Der er vist ingen grund på at konkludere noget som helst på sudsakhon egne forstillinger om hvad der er sket,
hvis drengene er skyldig i en gruppe voldtægt så skal de naturligvis dømmes, chancen for at de dømmes for sådan en forbrydelse er dog statistisk meget lille i Thailand, ofte går skyldige helt fri eller betaler en erstatning.

Skulle det lykkes dem at flygte til Danmark vil de stadigvæk stilles over for en dommer, om det så bliver i Danmark, Thailand eller evt i Holland kan jeg ikke gennemskue.
En ting er dog helt sikket flygter de er chancen for at de dømmes væsentligt højere hvis de stilles over for en europæisk dommer.

sudsakhon
Det er rigtigt, en konklusion på mine forestillinger kan aldrig stå alene.

Nu forestillede jeg mig ikke noget.
Men udtrykte bare hvad der ligeså godt kunne have været sket.

Objektivt set kan vi ikke vide, noget, og om den ene eller anden udlægning er mest plausibel, bliver et gætværk.

Det er her, at tekniske spor ville være en hjælp.
men selv med tekniske spor, er det svært i denne sag.

Meningen med min kommentar var, at belyse den fejlslutning man ofte ser. Specielt i Danmark (Og i Sverige, som er et u-land på dette punkt)

En pige bliver voldtaget. Og der er tilbageholdt en gerningsmand.

Ved at politiet forsøger at belyse begge sider af sagen, herunder indhentning af tekniske spor og en objektiv analyse af alle forklaringer, (det er de forpligtet jf Retsplejeloven) ses der ofte meget kontante reaktioner fra forskellige (kvinde) organisationer.

De sammenkobler det faktum, at politiet skal søge alle spor, som en mistillid overfor pigens forklaring

Jeg har bare lidt svært ved, at se hvordan den ene parts forklaring skulle være født med mere værdi end den anden parts.
(givet, at der ikke er tekniske spor, som en afgivet forklaring kan støttes på)

Grunden til, at man i Thailand ser en væsentlig større del af sager, som forliges i en slags udenretlig voldgift (evt. ved betaling af forskellige former for erstatning eller bod) skal søges i at retstraditionen er forskellig

I Danmark kan man ikke ved at indgå udenretligt forlig trække en sag tilbage.
Det har jeg set blive mange thailandske klienter herhjemme blive meget frustrerede over.

Det kan godt være, at du har forsonet dig med forurettede og opnået dennes tilgivelse, men din overtrædelse er omfattet af offentlig påtale, og herefter bliver du straffet.

Sådan er det ikke altid i Thailand.

Det er så REN GÆTVÆRK hvad denne pige foretrækker.
Om hun vil slå sig til tåls med en bod, eller ønsker at føre sagen.

Det vil historiens videre forløb jo vise os alle

Og jeg er HELT enig. Hvis de drenge flygter, kan der virkelig falde brænde ned.

kaktus10
Hvis det havde været en Thailandsk pige de var beskyldt for at voldtage havde jeg været bekymret for dem, men hvorfor dog voldtage en hollands pige i Thailand.
Bare nogle tanker

Thomas72
Voldtægtssigtede unge danskere: Skal blive i Thailand

De to 19-årige danske drenge, der er sigtet for voldtægt af en 23-årig, hollandsk kvinde natten til den 27. februar i år i Chiang Mai, skal blive i Thailand i mindst to måneder endnu.

http://nyhederne....iland.html

Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Anonym Bruger
Voldtægts-sigtede fanget i Thailand i op til et år

http://ekstrablad...937904.ece

Op til ét års ekstra 'ferie' i Thailand Pibe bare mød op hos politiet hver 12. dag...det jo næsten ligesom med visum...

gal et cirkus den tulipaner pige har sat igang...

men denne detalje har jeg egentlig aldrig tænkt over:

- Det ville være svært for dem at flygte ud af landet, fordi de er lette at genkende. Thailandske tv-stationer har kørt deres historie til stor offentlig interesse, siger politikommissær Saipin Tijjarat.

Dvs. at politiet tjener kassen på at sælger 'nyhederne' om deres fangst til medierne....så tror da fanden at man ser både ansigter, rekonstruktioner osv...

det jo ren reality soap...og politiet står for produktionen og ejer samtidig rettighederne...smart....det god forretning..

chaingmai
hvem der har sat gang i det cirkus er jo et spørgsmål der afhænger af hvad man vil tro, i alle muslimske lande er det jo pigens skyld..................Hmmmmmm

chaingmai
hvem der har sat gang i det cirkus er jo et spørgsmål der afhænger af hvad man vil tro, i alle muslimske lande er det jo pigens skyld..................Hmmmmmm

birkedhoj
Og du var jo den første til, at lave back-up for strisserne ved, at lægge dit link til billederne op ikke JS ??Wink
Flyver PE med THAI altid

Anonym Bruger
jo jeg har heller ikke noget imod at de viser folk...selvom man undres i forhold til dansk retssikkerhed..men man skal nok aldrig sammenligne Thailand og Danmark på det punkt og synes faktisk den thailandske model har lidt mere nosser i forhold til vores blødsødenhed...omvendt kan der jo være en idé i den danske model der betyder at de kriminelle rent faktisk kan få et normalt liv efter endt dom hvis de ønsker...

men jeg havde bare aldrig tænkt over at de faktisk tjener penge på at sælge materialerne/historierne til medierne..

birkedhoj
Måske lidt som skræmme eksempel, som når Kina vælger at vise dødsdømtes sidste timer. Vi har mulighed for navneforbud i Danmark, og det er en form for beskyttelse for den anklagede. Netop som du selv skriver.
Flyver PE med THAI altid

Kim Ludvigsen
JS skrev:
omvendt kan der jo være en idé i den danske model der betyder at de kriminelle rent faktisk kan få et normalt liv efter endt dom hvis de ønsker...

Det er fint, at du tænker på de kriminelles liv efter en dom. Men det var måske mere på plads at tænke på de uskyldiges liv efter en "dom" ved offentliggørelse af billeder. Det er faktisk derfor, dansk presse er mere tilbageholdende og end ikke nævner navne på tiltalte undtagen i helt specielle tilfælde.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
vandango
Et vidne:

http://ekstrablad...937897.ece

Anonym Bruger
Ja viser det sig at "endnu" engang at 1 kvinden ikke er voldtaget ja så håber jeg snart at Thailand siger nu er det nok med falske anklager og smider kvinde i spjældet i nogle år...

Ikke nok med at kvinde der råber ulven kommer, ødelægger det for de kvinder der Faktisk bliver voldtaget, at de i fremtiden ville blive mødt med stor mistillid, der er jo i forvejen mange Thai der ikke tro på de kvinde (Fa-Rang kvinder)pga de mange sager der har været og vist sig at være "løgn", i sær er mange blevet "sure" på Fa-Rang kvinder der sagde at hun var blevet voldtaget af nogle Thai, og der var også en løgn..

De personer der bliver anklaget får jo også dybe ar der af, og en sort skygge vil altid hænge over deres hoved pga det de har oplevet...

Ifølge kvinden vågnede hun alene i mændenes værelse og tog straks kontakt til sin ambassade og politiet.

Men overvågningsbilleder fra hotellet peger i en anden retning, forklarer den ansatte.

Vi kunne se, at den ene mand og offeret kom ind på hotellet omkring midnat. Omkring en time senere, kom offeret ned, mens hun snakkede i telefon. Så faldt hun ude foran vores hoveddør, og efter hun var kollapset, bad hun en af nat-medarbejderne om at sende hende hjem, fortæller Ramrada Wongnarongphon ifølge Scandasia.com.

Kan kun håbe på at det er på video, og ikke er et hotel som de fleste, at deres video "normalt" ikke virker, men kun er til stede for at berolige gæsterne...

Spring til debat: