Se indlæg
 Udskriv debat
Veksling til ferien
Crafack
Hej.

Selv om man bruger en (mindre) formue på ferierejsen til Thailand, kan man (jeg) godt blive lidt nærig når det gælder anskaffelse af Baht.

Det er efter min mening absolut nemmest at anvende kontanter ved rejse i Thailand. Det er min oplevelse at kun de større forretninger/centre/hoteller tager imod kort.

Lad os antage, at man i løbet af ferien skal bruge ialt 85.000 THB i kontanter.

Nationalbankens informationskurs er i dag (11/1-13) 18,57 (eller 5,385)

Kontanter købt i DK
Hvis jeg går ned i banken og køber kontanter, er kursen 19,02. Derfor vil det koste 16.167 kr. Min bank opkræver intet vekselgebyr.

Mastercard
Med mit Mastercard er kursen 18,94. Dvs at mine Baht vil koste 16.100 kr. Men: Gebyr for kontanthævning er 2%, dvs 60 kr pr 3000 kr (som er daglig max). Det bliver 322 kr i gebyr ialt. Så den samlede pris er 16.422.

Visa/Dankort
Med et alm. Visa/Dankort er kursen 18,85. Så prisen bliver 16.021 kr. Ligesom på mastercard er der gebyr ved kontanthævning, på 30 kr pr. gang. Da daglig kontantgrænse på Visa er 2000 kr, skal der bruges ialt 240 kr. på gebyrer, så den samlede pris er 16.261.

Visa Debit
Endelig er der mulighed for Visa Debit (det gl. Visa Electron). Kursen er 18,85 som på Alm Visa, så prisen bliver 16.021 kr. På Debit er gebyret 1% (mindst 30 kr), og maks per dag er 5000 kr. Ialt 161 kr i gebyr, så samlet pris er 16.182 kr.

Men hov! Det bliver endnu sjovere, for Thailandske banker pålægger alle ekspeditioner et gebyr på 150 THB. Jeg skal altså betale 900 THB i gebyr for at anvende mit Mastercard, 1200THB for mit Visa, eller 600THB for mit Debit. De skal lægges oveni.

Priserne bliver derfor efter alle mellemregningerne:
Kontanter: 16.167 kr.
Mastercard: 16.595 kr.
Visa/Dankort: 16.487 kr
Visa Debit: 16.295 kr

Konklusion
Selv om kursen er 19,02 (5,258) kan det faktisk bedst betale sig at tage Baht med hjemmefra.Frown

Er der nogen der har fundet billigere metoder, der generelt er anvendelige for turister?

/Crafack

Anonym Bruger
Du mangler at regne på hvad det ville koste at veksle DKK i thailand. Det kan desværre være lidt svært at lige finde ud af hvad man kan få i en veksel butik når man ikke står der men kasikornbank køber til kurs 5.1375 idag. Så koster veksling 16545 kr. Dog mindes jeg at veksel kontorene har bedre kurser end bankerne så det bliver nok lidt billigere.

Derudover undrer jeg mig over at du opgiver forskellig kurs på mastercard og visakort, hvor har du fået de kurser fra?

Fotofreak
Måske dette link er til lidt nytte i debatten:

http://bankexchan...ydata.net/

Anonym Bruger
Der vil nok komme lidt flere gebyr oven i de kort der, hvis vi snakke hævning i ATM.
Da man ( da jeg var på ferie her nede i 2010) ikke kan hæve sin max grænse i en ATM.
Ved ikke om det er lavet om, men med mit kort i sin tid var de 20.000 baht i ScB og de andre ATM jeg prøvet var det kun 10.000 baht pr gang..

Kender en der bruger Mastercard i dag, og kan ikke hæve max beløbet på en gang i ATM...

Kender ikke til om man kan gå ind i en af bankene og hæve sit max beløb pr dag...

Er godt klar over at tråden er om hvad det koster. MEN bare husk, ikke smart at løbe rundt med 85.000 baht i kontanter HVIS man er uheldig, og det er der jo nogle der er..

THansen
TomDK skrev:

Du mangler at regne på hvad det ville koste at veksle DKK i thailand. Det kan desværre være lidt svært at lige finde ud af hvad man kan få i en veksel butik når man ikke står der men kasikornbank køber til kurs 5.1375 idag. Så koster veksling 16545 kr. Dog mindes jeg at veksel kontorene har bedre kurser end bankerne så det bliver nok lidt billigere.

Derudover undrer jeg mig over at du opgiver forskellig kurs på mastercard og visakort, hvor har du fået de kurser fra?

De forskellige kurser skyldes at den 'officiielle' valutakurs fra Nets tillægges et procenttillæg/overkurs som afhænger af korttype. Gebyret er forskellig fra bank til bank men udgør for ikke-europæiske valutaer for Vestjysk Bank.

Visa/Dankort: 1,5%
MasterCard Standard Debit: 2,0%
MasterCard Standard: 2,0%

Alle kurser incl. tillæg kan findes her: Valutakurser (for betalingskort)

Jeg vil lige nævne, at max. beløbet ved kontanthævning for MasterCard Standard Debit er 5.000 kr pr. dag og at gebyret ved kontanthævning 'kun' udgør 1% eller min. 30 kr pr. hævning - gældende for Vestjysk Bank.

Kim Ludvigsen
Crafack, tænker du på almindelige 14-dages turister, eller også turister på lidt længere ophold? De almindelige turister har nok ikke så mange andre valg, omend turister fra nogle lande med fordel kan benytte rejsechecks.

Ved længerevarende ophold kan det betale sig med en konto i en thailandsk bank og så benytte sig af bankoverførsel. Man kan være heldig at kunne få en konto på et almindeligt 30-dages visum (det man automatisk får ved ankomst), men de fleste banker kræver mere. Kasikorn er kendt som den mest fleksible bank, men det er forskelligt fra afdeling til afdeling og bestyrerens humør den pågældende dag.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Frank
For kontantveksling i Bangkok anvender jeG:
Vasu ligger på hjørnet af Sukhumvit soi 7/1.

http://Superrich1965/ i Pratunam-området.

I Pattaya anvender jeg filialen på 1. sal i Tops-centret, som ligger her.

De giver ca. samme kurs, som typisk er 3-4% bedre end andre steder.

Anonym Bruger
THansen skrev:
De forskellige kurser skyldes at den 'officiielle' valutakurs fra Nets tillægges et procenttillæg/overkurs som afhænger af korttype. Gebyret er forskellig fra bank til bank men udgør for ikke-europæiske valutaer for Vestjysk Bank.

Visa/Dankort: 1,5%
MasterCard Standard Debit: 2,0%
MasterCard Standard: 2,0%

Alle kurser incl. tillæg kan findes her: Valutakurser (for betalingskort)

Ja det kan jeg sefaktisk også er gældende for min bank, nu hvor jeg leder efter det. Det undrer mig dog at hvis du tager og bruger dit link så er det faktisk mastercard kurserne som er de bedste når jeg tester på sydbank, danskebank og nordea og bruger 11. Januar som test datoen

visa 18,9269

Mastercard
sydbank 18,7800
nordea 18,7800
Danskebank 18,8013

Jeg er også helt på linje med badedyr om at det er rissikabelt at rende med hele ens ferie beløb i kontanter for at spare lidt småpenge.

Thomas72
Fotofreak skrev:

Måske dette link er til lidt nytte i debatten:

http://bankexchan...ydata.net/

Det er måske lidt uden for emnet, men Jeg har nogle EURO-småmønter liggende fra da Jeg var i Slovenien for seks år siden. Jeg vil spørge Jer om man kan veksle EURO-mønter i
Thailand?, eller det kun er EURO-sedler der kan vekles?.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Dalton
I november havde jeg kontanter med men dem tog jeg med retur til DK
I forhold til hvad jeg kunne få for dem kontra kursen, incl diverse gebyrer,
var det en klar fordel at bruge Master card
Det kan dog godt være, at hvis jeg havde været i nærheden af f.eks en Superrich eller lignende, kunne have fået mere for kontanterne men det var ikke lige tilfældet.

Dalton

Girobank
Ingen banker veksler ander landes mønter, brug dem som drikkepenge.

Ja det med vekselkurser svinger meget-den kurs vi kan se her på siden stemmer ikke med virkeligheden.

Sidste gang vi var i Thailand,fik vi en bedre kurs ved at veksle i Danske Bank i Kastrup lufthavn end hos f.eks Forex.

Men vent evt til du er kommet frem og se hvad vekselboderne tilbyder af kurs for danske penge.

Eller få lavet en bankbog med hævekort dernede og send penge når kursen er god?
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Lung Yao
Crafak skrev,
...................................
............................................
Men hov! Det bliver endnu sjovere, for Thailandske banker pålægger alle ekspeditioner et gebyr på 150 THB. Jeg skal altså betale 900 THB i gebyr for at anvende mit Mastercard, 1200THB for mit Visa, eller 600THB for mit Debit. De skal lægges oveni.
Priserne bliver derfor efter alle mellemregningerne:
Kontanter: 16.167 kr.
Mastercard: 16.595 kr.
Visa/Dankort: 16.487 kr
Visa Debit: 16.295 kr
Konklusion
Selv om kursen er 19,02 (5,258) kan det faktisk bedst betale sig at tage Baht med hjemmefra.

Er der nogen der har fundet billigere metoder, der generelt er anvendelige for turister?

JA, og Vi er flere hundrede som har gjorde det i årevis: Thai Bank Konto også for "Short time" turister . Dog skal man åbne en konto første gang man er i LOS, og derefter overføre penge når kursen er i ens favør = 40/60 kr med Netbanking.
Personligt bruger enten VISA/DK eller Mastercard ved betaling på hoteller eller lignende, for kontanter til diverse fornødenheder : Thai ATM. 20 ฿ per transaktion.
Så nemt kan det gøres.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Crafack
Hej igen.

Alle priser/kurser er fra Jyske Bank hvor jeg er kunde.

Vekselkurserne er Nets/Mastercard standard. Gebyrer for hævninger er fra prislisten på bankens hjemmeside.

Jeg har egentlig aldrig haft problemer med at tage en konvolut med med kontanter i, og smide i safen på værelset. Det kan godt være at safen på værelset ikke er sikker, men vil mene risikoen for at blive rullet efter aftenbesøg i ATM'en er større. Jeg har aldrig mere end nogle få tusind på mig.

Jeg har altid afvist ideen med en konto i Thailand, da jeg læste en del om vanskeligheder med at åbne en sådan da jeg startede her på forum. Generelt besøger vi nye steder hver gang vi kommer til LOS, så det er svært at opgive en "fast adresse".

Problemet med at have kontanter med gælder vel også hvis man har DKR med, som veksles lokalt.

/Crafack

chaingmai
hvor stor er problemet ,kan det vælte ferien, eller er der gået sport i det,løber i også fra sted til sted for,at se om i kan købe jeres cola lidt billigere slap af og nyd ferien, ....................................LOL LOL

Crafack
chaingmai skrev:

hvor stor er problemet ,kan det vælte ferien, eller er der gået sport i det,løber i også fra sted til sted for,at se om i kan købe jeres cola lidt billigere slap af og nyd ferien, ....................................LOL LOL

Præcis Grin

Men når man nu ved at jeg sparer 20-30 Baht ved at handle i 7-Eleven i stedet for Family Mart... Pfft

/Crafack

AlexL
Åbn en konto i Kasikorn Bank, de kræver kun pas, og en adresse, brug et hotel f.eks.

Få et Visa Debit Card, få det reg. til online brug, få netbank, få ALT muligt!!

Cool

Lung Yao
Crafack skrev:
Hej igen.
.........................
Jeg har egentlig aldrig haft problemer med at tage en konvolut med med kontanter i, og smide i safen på værelset. 1) Det kan godt være at safen på værelset ikke er sikker, men vil mene risikoen for at blive rullet efter aftenbesøg i ATM'en er større. Jeg har aldrig mere end nogle få tusind på mig.
Jeg har altid afvist ideen med en konto i Thailand, da jeg læste en del om vanskeligheder med at åbne en sådan da jeg startede her på forum. 2) Generelt besøger vi nye steder hver gang vi kommer til LOS, så det er svært at opgive en "fast adresse".
Problemet med at have kontanter med gælder vel også hvis man har DKR med, som veksles lokalt. /Crafack
Med #2in mente, hvad ville du så gøre hvis du skal bo på et hotel som INGEN safebox på værelset har og nogle INGEN safebox i det hele taget.
Som både AlexL og mange andre ville bevidne det så skal du ikke tage et NEJ fra fx. BKKbank som eneste svar over hele linien. Prøv med næste bank og det skal nok lykkes. I de 21 år at jeg er kommet til LOS og har rejst i alle vinds retninger, selv i Songkla ved Hat Yai og er aldrig blev røvet eller rullet efter at komme hjemme til værelset kl. 2 om morgenen. Men mange har haft den kedelige oplevelse især efter en våd aften og en ordentlig kæp i øret når de også har åbnet Svinepungen og viste det som du selv skriver:
Jeg har aldrig mere end nogle få tusind på mig
.
Men, summa summarum, som de siger i LOS : UP 2 U.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Spring til debat: