Se indlæg
 Udskriv debat
Kidnapning af børn?
Robert Kronberg
Dette indlæg hører måske mere til i tråden om Thailand generelt.

Min kone, der jo er laot, er notorisk bange for, at vor søn skal blive kidnappet, eller rettere stjålet.

Den ene gang efter den anden nævner hun eksempler i Bangkok, hvor børn er blevet kidnappet - formentlig mhp. videresalg. Det sker angiveligt på gaden, hvis et barn i et splitsekund umiddelbart er alene.

Jeg mener ikke, at jeg har hørt om, at euroasiatiske børn er blevet stjålet, og jeg har vist heller aldrig læst om det på Dansk Thai Website.

Men er der nogle på Dansk Thai Website, som har hørt noget, og som opfatter det som en risiko-faktor?

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
taxidriver990
Hej Robert,

Som jeg har kunne finde frem til er det "naesten" kun i skilsmisse sager det sker

Fundet foelgene hos advokatfirma:

Child abduction or “child kidnapping” cases typically occur during a child custody dispute, when one parent flees a legal jurisdiction with a child to avoid the jurisdiction of a particular court. International law and Thailand family law may come into play when a child is abducted from a foreign country and taken to Thailand or when a child is taken from Thailand to a foreign country, or when a child is abducted by a parent within Thailand.

Ikke kunne finde noget og organiseret kidnapning fra Thailand af boern, men tvaertimod den anden vej til sex industrien:
Around 80,000 women and children have been sold into Thailand's sex idustry since 1990, with most coming from Burma, China's Yunan province and Laos. Trafficked children were also found on construction sites and in sweatshops. In 1996, almost 200,000 foreign children, mostly boys from Burma, Laos and Cambodia, were thought to be working in Thailand.

Saa mon ikke du kan finde en vej til at berolige din hustru...
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Hilux
Her er et klip fra Bangkok Post (april 2007):

------------------------

Group warns abduction of kids rampant
Gangs in vans preying on 3-14 year olds

SAI-ARUN PINADUANG & ANJIRA ASSAVANONDA

The abduction of children by gangs operating in vans is now rampant in Phayao province, according to the network against trafficking of women and children in the northern province. Serm Promsarn, a member of the child protection network and the Ban Lao Tambon Administration Organisation in Mae Jai district, said the abduction gang was hard to catch because they constantly changed their vehicles. The abductors also know the geography and their way around the villages, he said.

Their targets were children aged between three and 14. Victims older than 10 were usually girls, he said.

After being kidnapped, the children would then be sold to fishing trawler operators to work as child labourers, he said. The trafficking gang were also known to cut off children's limbs and force them to beg on the streets, he claimed.

Mr Serm said abductions often occurred in crowded areas where children easily get lost from their parents.

Napapan Wongpan, another member of the anti-trafficking network, said the abductors from outside of Phayao came to villages in Mae Jai district during the Songkran festival and evaded suspicion by mingling with revellers returning home for the holidays.

Recently, a five-year-old girl was grabbed by the gang while riding a bicycle near a market in tambon Ban Lao, she said. However, the girl was lucky as she was rescued by passers-by.

Despite having a vehicle checkpoint manned by volunteers in tambon Ban Lao, it was not always easy to keep an eye out for strangers, she said.

Charoensri Chaikhat, Phayao social development officer, said the province was very concerned about the trafficking rings and authorities had been ordered to devise methods to deter them.

Deputy Social Development and Human Security Minister Poldej Pinprateep said the ministry is keeping a close watch on the problem of missing children.

He said he had heard a few reports about the abduction gangs operating in vans, but more information was needed to verify the scale of the problem.

As far as he had heard from the Mirror Art Group's centre working on missing persons, there were 400-500 children aged under 15 that had gone missing over the past five years. Among them, only 19 cases were abductions, he said.

The rest, he said, had disappeared because of other causes, such as escaping from broken families, or being lured by people they knew on the internet.

However, the report of the abduction gangs in vans was a reminder that the problem was real, even though it was on a small scale.

The ministry will inform its provincial offices nationwide to beware of the issue, he said.

Dr Poldej said the problem of child abduction was one of his concerns and that he would visit three families in Samut Sakhon province today whose children had been kidnapped to gather information in order to find effective measures to tackle the problem.

---------------

Det er ganske vist nogle år siden, men uanset om det er stoppet eller ej så kan der nemt være historier der relatere tilbage til dengang.

Hilux

ubon lynge
Jeg har hørt at kidnapning af børn med især en udenlansk forældre forgår, og det er for at få penge ud af forældrene, da mange jo tror at en hvid mand altid har mange penge.
Det var da vi selv lige hade fået vores søn, familien sag dette, at vi skulle passe på, da var jeg sådan set på vej hjem igen, for blev da lidt bange. Vores søn var kun 3 mdr første gang vi hade ham med, da gik jeg altid med ham på maven i en bæretasker/sele.
Men ellers har jeg aldrig læst eller hørt nogle får et barn kidnappet, men det vil da også være forfærdeligt...
Men lad være at gå fra dit barn når du/i er udenfor huset...
Ubon.

Pibe

Boes
http://www.etik.d...de-problem

Hver dag bliver børn solgt i verdens fattigste lande. De havner i tvangsarbejde, prostitution og ulovlig adoption. På en rejse i Filippinerne fik Bjørn Kronborg tilbudt at købe tre børn
Bjørn Kronborg, 62 år, fra Sønderborg er i chok. På en rejse til Filippinerne fik han tilbudt at købe tre børn, der sad i papkasser på gaden og ventede på, at den første den bedste ville give nogle sølle mammon for dem, for derefter at kunne tage dem til sig som adopterede børn eller misbruge dem til arbejde eller seksuelle ydelser.

Kvinden, der solgte børnene, sad med sin egen baby i armene, fortæller Bjørn Kronborg til Jyske Vestkysten.

– Jeg spurgte den ammende kvinde, hvorfor børnene sad i kasser. Hun svarede, at de var til salg. Hun havde børnene i kommission. Jeg kunne købe dem. Til hvad som helst. Sex. Adoption. Hun var ligeglad, siger Bjørn Kronborg til Jyske Vestkysten og forklarer videre:

– Jeg sagde til hende, at det var grusomt, hvad hun gjorde. Hun svarede, at hun jo også skal leve.

Problemet med salg af børn i ulande er stigende. Men hos Red Barnet siger programkoordinator Kuno Sørensen, at det er længe siden, at han har hørt om noget så groft.

– Alle lande har underskrevet FN’s børnekonvention, der forbyder handel med børn. Men når det kan foregå på åben gade på Filippinerne, vidner det om, at landets myndigheder ser gennem fingre med det, siger han til Jyske Vestkysten.

Kuno Sørensen vurderer, at børnene, som Bjørn Kronborg så i Fillippinerne, sandsynligvis vil blive udsat for en forbrydelse og bagefter smidt væk som affald.

FN’s børnehjælpsorganisation Unicef kender til problemet. Pressechef Karin Aaen og forklarer, at børn som disse ofte ender som ofre for forbrydelser eller, tilføjer hun, solgt som husslaver.

På Filippinerne er mellem 60.000 og 100.000 børn involveret i prostitution, hvilket næsten er på niveau med situationen i Thailand, vurderer Unicef.

Unicef arbejder allerede på gadeplan for at hjælpe børnene og på politisk plan for at påvirke de lokale myndigheder i Filippinerne. Så FN har fokus på problemet.

Men endnu er salg af børn et fænomen, der ligger de fleste danskere fjernt at forestille sig, skønt det sker hver dag i den tredje verden.

Bjørn Kronborg har fortsat svært ved at ryste sin ubehagelige oplevelse ud af kroppen og håber nu, at børnehjælpeorganisationer vil tage sig mere af de udsatte små.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

L
Robert Kronberg skrev:

Dette indlæg hører måske mere til i tråden om Thailand generelt.

Min kone, der jo er laot, er notorisk bange for, at vor søn skal blive kidnappet, eller rettere stjålet.

Den ene gang efter den anden nævner hun eksempler i Bangkok, hvor børn er blevet kidnappet - formentlig mhp. videresalg. Det sker angiveligt på gaden, hvis et barn i et splitsekund umiddelbart er alene.

Jeg mener ikke, at jeg har hørt om, at euroasiatiske børn er blevet stjålet, og jeg har vist heller aldrig læst om det på Dansk Thai Website.

Men er der nogle på Dansk Thai Website, som har hørt noget, og som opfatter det som en risiko-faktor?

Hilsen, Robert

Min kone frygter og snakker meget om det samme emne som du her nævner.
Hun siger børnene bliver stjålet og brugt som tiggere efter at de med vilje er tilført en eller anden form for handicap der skulle gøre at de har "nemmere" ved at tigge på gaden.
Hun siger at hun har det fra Thai-nyheder på TV og at hun har set/hørt om det mange gange.

rinpoche
Man kunne også angiveligt fjerne vorter, hvis man svingede en død kat i halen over hovedet på en kirkegård ved midnat.: )

Det er direkte dumt at forsøge at sjæle et barn i Thailand, når man i nabolandende nogle steder direkte kan købe dem.
Ikke mindre tåbeligt er det at forestille sig, at et farang-barn kan blive stjålet. Farang-børn er "high profile", og al den opmærksomhed er ikke ønskværdig for potentielle "kid nappers"

Men nogle thailændere har irrationnelle frygtbilleder, andre har ikke.

Da mine ex- kone skulle hjem til de grønne bøge fra Thailand for en tid tilbage, skulle hun lige shoppe grøntsager først på et marked i Khlong Toey.
Hun kom dertil i en taxa med vores 3-årige søn. Det var weekend, og der var mange mennesker. Taxa`en kunne ikke finde et sted at parkere, så ex-konen sagde at han blot skulle forsøge at finde et sted, mens hun gik ud at handle, alt imedens sønniken sad i taxa`en.

Det tog en rum tid at handle grøntsager m.m. og da hun kom tilbage til taxa`en var den intetsteds at se.

Da blev hun lidt rød om ørene, og spurgte de handlende om de havde set bilen?
Det havde de ikke...

Der gik 10 minutter, så kom taxa`en tilbage, han var nødt til at køre rundt, da det var umuligt at parkere.

Det gik ½ år, inden hun turde at fortælle mig den historie
Og på trods af, at jeg ikke har den ringeste frygt for "kid napping", så gik jeg helt i sort. Jeg var så tæt på at uddele en ørefigen på en kvinde, som jeg nogensinde har været.

Spring til debat: