Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Hjælp til enlige thailændere
|
|
| phom |
Lagt på d. 01/11-2011 20:44
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
Robert Kronberg skrev: phom skrev: FCKdk skrev: Der må da i øvrigt være en side på nettet, der læser en tekst op, hvis man scanner/skriver teksten ind???? ![]() jo den findes skam http://www.adgang... Oversætter den, så en afghaner eller thai kan forstå? Hilsen, Robert Du kunne jo trykke på linket, mon ikke du så vil finde ud af hvad den kan, jeg ved mange indvandrere og ordblinde i Danmark har stor glæde af den |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 01/11-2011 20:45
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
jeg siger ikke noget.. ![]() Jeg har nemlig fået læst og påskrevet, at det ikke er pænt at pege på regeringens tåbeligheder. Så det lader jeg være med.. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 01/11-2011 20:49
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
phom skrev: Robert Kronberg skrev: phom skrev: FCKdk skrev: Der må da i øvrigt være en side på nettet, der læser en tekst op, hvis man scanner/skriver teksten ind???? ![]() jo den findes skam http://www.adgang... Oversætter den, så en afghaner eller thai kan forstå? Hilsen, Robert Du kunne jo trykke på linket, mon ikke du så vil finde ud af hvad den kan, jeg ved mange indvandrere og ordblinde i Danmark har stor glæde af den Det har jeg allerede gjort, og den oversætter ikke. Så vor veninde, NN fra Afghanistan, kan ikke få hjælp derfra. Hilsen, Robert |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 01/11-2011 21:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
Robert Kronberg skrev: phom skrev: Robert Kronberg skrev: phom skrev: FCKdk skrev: Der må da i øvrigt være en side på nettet, der læser en tekst op, hvis man scanner/skriver teksten ind???? ![]() jo den findes skam http://www.adgang... Oversætter den, så en afghaner eller thai kan forstå? Hilsen, Robert Du kunne jo trykke på linket, mon ikke du så vil finde ud af hvad den kan, jeg ved mange indvandrere og ordblinde i Danmark har stor glæde af den Det har jeg allerede gjort, og den oversætter ikke. Så vor veninde, NN fra Afghanistan, kan ikke få hjælp derfra. Hilsen, Robert Nej en brugbar universaloversætter findes ikke endnu, men oplæsning af dansk tekst, er siden rigtig god til, man skal bare lige downloade et lille program |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 01/11-2011 21:05
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
phom skrev: Robert Kronberg skrev: phom skrev: Robert Kronberg skrev: phom skrev: FCKdk skrev: Der må da i øvrigt være en side på nettet, der læser en tekst op, hvis man scanner/skriver teksten ind???? ![]() jo den findes skam http://www.adgang... Oversætter den, så en afghaner eller thai kan forstå? Hilsen, Robert Du kunne jo trykke på linket, mon ikke du så vil finde ud af hvad den kan, jeg ved mange indvandrere og ordblinde i Danmark har stor glæde af den Det har jeg allerede gjort, og den oversætter ikke. Så vor veninde, NN fra Afghanistan, kan ikke få hjælp derfra. Hilsen, Robert Nej en brugbar universaloversætter findes ikke endnu, men oplæsning af dansk tekst, er siden rigtig god til, man skal bare lige downloade et lille program Jeg er enig i, at det er et godt lille program for folk, der af forskellige årsager ikke kan eller har vanskeligt ved at læse, herunder udlændinge, der indledningsvist bedre forstår tale end skrift. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 02/11-2011 12:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Robert Kronberg skrev: ................................................................................. Det kan godt være svært at forstå skrivelser fra det offentlige. Men, stadig efter min personlige mening, er det ikke noget ublu krav at stille, at såfremt man har vanskeligheder med at forstå noget, så i det mindste at spørge om råd. Indkaldelsen er tilsyneladende bare ignoreret. (jf. begrundelsen for afgørelsen) NN kunne jo godt selv finde ud af at henvende sig, da pengene udeblev. Når jeg får breve på Thai, her i Thailand, så lader jeg da heller ikke brevene ligger, men spørger mig frem. Og hvis NN får penge for at gå rundt derhjemme, så har hun da masser af tid. Men som du selv nævner, sudsakhon, så kan hun jo noget dansk, så det er nok mere laden stå til. En kommune kan vel heller ikke sidde og holde styr på, hvilke sprog de arbejdsløse kan læse. Hilsen, Robert ................................................................... .......................................................... Men tænk hvis kommunerne skulle skrive breve til alle indvandrere i respektive sprog... Hvis man kan flytte til Danmark og modtage sociale ydelser, så er det mindste, som man kan kræve, vel, at man selv finder ud af, hvad der står i brevene fra den instans, der giver een penge hver måned. I øvrgt tror jeg stadig, at pågældende Thai (NN) godt kan stave sig igennem et brev, men blot ikke gad, og så tører hun den efterfølgende af på, at hun ikke kan læse dansk. Og hvordan kan hun finde ud af at klage, hvis hun ikke kan finde ud af at læse et brev eller få hjælp til at få det beskrevet. Og hvad med de danskere, der har vanskeligt ved at læse eller forstå en tekst. Jeg tror ikke, at de får megen hjælp. Teknisk set kan man scanne en brev ind for derpå at "printe" det ud i et text-fil, der så kan læses eller oversættes, men det kræver nok en vist indsigt, og så er der visse begrænsninger med maskin-oversættelser... Hilsen, Robert Robert, Jeg kan fortælle dig at fx. mange voksne Thaier, selv om de har boet i DK i en årrække og har modtaget dansk undervisning,så har de svært med at forstå diverse breve fra myndighederne. M.h.t. hendes klage kunne det tænkes at da hendes "ydelser udeblev", så anede hun sikkert ikke en disse om Hvor eller Hvordan, hun kunne klage. Hun er sikkert blevet "rådgivet/vejledt" af enten en dansk veninde eller en anden "klogere/oplyst" afganer. For bare 10 dage siden blev jeg kontaktet af een herboende på 30ende år, Thai dame som ikke kunne forstå at hun ikke har modtaget sin folkepensionsbidrag efter at være blevet 65 for 1 mnd. siden. Da jeg undersøgte sagen generelt på nettet, så fandt jeg ud at for det første så var hendes behandlingscenter her på Amager og ikke på KBH rådhus som nogle havde fortalte hende og der stod også at der ville gå ca. 4 mnd efter at ansøgningen var givet til den første ydelser bliver udbetalt. Hun skulle også selv yde noget indsats i form af ansøgninger osv. Det meste "tragi-komisk" i den sag er at hendes danske mand har været pensionist i flere år, og hans lakonisk svar var: << Det er sgu mange år siden, jeg kan ikke huske hvordan, jeg modtager bare pengene på min bankkonto>> Fx. i Udlændingsstyrelsen ventelokaler er der opsat vejledninger vedr. diverse ansøgninger i forskelige sprog, dog mener ikke at have set dem på Thai. På Ny-i Danmark hjemmeside er der også nogle dokumenter som er oversat bl.a. til Thai. Så nogle steder kan man trods alt få lidt hjælp, men det fritager ikke en fra selv at tage noget initiativ. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 02/11-2011 13:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg var bisidder i en sag nede på den lokale social- og sundhedsforvaltning, bistandsafdelingen. Her stod der informationer på arabisk, som det eneste udenlandske sprog. Man kan heraf udlede sine egne konklusioner. |
|
|
|
| keniko |
Lagt på d. 02/11-2011 13:47
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 543 |
Tjah... verden er underlig. Jeg bliver kontaktet af mange herboende ældre danske mænd der er thaigifte, som ikke forstår hvad diverse myndigheder skriver i brevene. Selv min gamle mor giver tit op, jeg må da også indrømme, at have problemer med at tyde og fortolke hvad myndighederne skriver, af og til. mvh K. Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 02/11-2011 21:23
|
|
Det kan være vanskeligt, at forstå hvad myndighederne skriver. De kan blive meget bedre til at kommunikere med borgerne. Ikke alle borgere er lige gode til at læse/skrive, uden det dog har noget med ordblindhed at gøre. men det mindste man kan gøre, hvis man ikke magter at læse et brev, er da at spørge. jeg har tit oplevet, at når man så forklarer hvad det er myndighederne ønsker, eller meddeler, bliver folk irritererede over den store mængde oplysninger der skal gives (oplysningsskemaer osv).. Folk kan også blive vrede over hvorfor nogle oplysninger skal gives. Man har så ikke et forståelsesproblem, men er generelt uenig med hvordan der bliver sagsbehandlet. Det er en helt anden snak, men udtrykkes ofte med at man ikke forstår hvad de skriver. det første problem , forståelsen er løst, men det ændrer ikke i en negativ holdning generelt (Uanset om det er berettiget eller ej) Helt konkret,som rådgiver, tager jeg denne snak med en klient . (eksempel) K: Hold k... hvor jeg ikke forstår det her... R: Er det svært at oplyse dine forældres navne på ansøgningen? K: Nej, men hvad f... skal de bruge den oplysning til.? R: Bare skriv det, når det nu ikke er en svær oplysning at finde. få XXXX, så opnår du hvad du ønsker K: Men det er jo helt godnat, at.... R: Enig, men en ændring af administrationen kræver et helt andet politisk system. Det er en anden opgave. Ogaven nu er at opnå XXXX K: Ok, så skriver jeg de for...... oplysninger. R: Fint: så ansøger du om det du ønsker (XXXX)... Kort sagt. Frustrationen over et idiotisk system er helt sikker reel nok. Men hold fokus på OPGAVEN: At opnå XXXX |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 03/11-2011 11:42
|
|
rinpoche skrev: Jeg var bisidder i en sag nede på den lokale social- og sundhedsforvaltning, bistandsafdelingen. Her stod der informationer på arabisk, som det eneste udenlandske sprog. Man kan heraf udlede sine egne konklusioner. Nemlig og min ville være: << Mig , ikke forstå >> << Det er noget vås/vrølv at Du ikke forstod spørgsmålet, Mohammed, forklaringen står jo skrevet på DIT eget sprog >> << Nåh, Ja, men mig ikke gå "koran-skole" >> . Redigeret af Lung Yao d. 03/11-2011 11:48 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 03/11-2011 11:47
|
|
keniko skrev: Tjah... verden er underlig. Jeg bliver kontaktet af mange herboende ældre danske mænd der er thaigifte, som ikke forstår hvad diverse myndigheder skriver i brevene. Selv min gamle mor giver tit op, jeg må da også indrømme, at have problemer med at tyde og fortolke hvad myndighederne skriver, af og til. mvh K. Og det kan have yderst kedelige/alvorlige konsekvenser, især hvis man tror at have forstået det og det viser sig at være fejlagtigt, og svarer derefter.("bordet fanger" ). . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 03/11-2011 14:05
|
|
.("bordet fanger" ). Korrekt Og sådan er det i temmelig mange af livets forhold. Der var en, af flere, grunde til, at jeg begyndte at læse jura. Nu har jeg opdaget hvor mange gange man faktisk er i situationer, som er svære at forstå for almindelige mennesker. (Og hvor bordet fanger) F.eks. Kontrakts indgåelse, arbejdsret, forsikring...ja, alt muligt fra hverdagen.. F.eks. P-afgifter, rettigheder ved handelskøb, rettigheder ved inkasso.. Og så selvfølgelig, rettigheder og pligter i mødet med administrationsapparatet. Jeg har opdaget ret mange situationer, hvor man kunne have brændt næsen godt og grundigt.. Bare et lille eksempel. Får man lagt en vare til side, og kommer forretningen til at ødelægge den (eller den bliver stjålet) inden man får hentet den, kan forretningen forlange betaling. Også selvom man skal gå hjem, med en lang næse og en del fattigere.. Nægter man at betale..så ryger man til inkasso |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 03/11-2011 21:13
|
|
sudsakhon skrev: .("bordet fanger" ). Korrekt Og sådan er det i temmelig mange af livets forhold. Der var en, af flere, grunde til, at jeg begyndte at læse jura. Nu har jeg opdaget hvor mange gange man faktisk er i situationer, som er svære at forstå for almindelige mennesker. (Og hvor bordet fanger) F.eks. Kontrakts indgåelse, arbejdsret, forsikring...ja, alt muligt fra hverdagen.. F.eks. P-afgifter, rettigheder ved handelskøb, rettigheder ved inkasso.. Og så selvfølgelig, rettigheder og pligter i mødet med administrationsapparatet. Jeg har opdaget ret mange situationer, hvor man kunne have brændt næsen godt og grundigt.. Bare et lille eksempel. Får man lagt en vare til side, og kommer forretningen til at ødelægge den (eller den bliver stjålet) inden man får hentet den, kan forretningen forlange betaling. Også selvom man skal gå hjem, med en lang næse og en del fattigere.. Nægter man at betale..så ryger man til inkasso Tak for uddybelsen af problematikken. Til det som er markeret kunne også havde været tilføjet : Nu har jeg opdaget hvor mange gange man faktisk er i situationer, som er svære at forstå (eller lettere at misforstå, p.g.a. juridiske "spidsfindigheder" som kun eksperter ville gennemskue) for almindelige mennesker. (Og hvor "bordet fanger" ) . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.