Se indlæg
 Udskriv debat
Frigivelse af garenti
kylling
Min hustru er nu færdig og har bestået grundskolen,jeg har læst et sted at vi kan få 1/2 af de ca. 60,000 kr som står på en konto i banken til 0,250 % i rente.
Går det hele af sig selv eller skal vi kontakte kommunen el. banken,eller i værste fald UDL.S.,for så skal vi jo skrive 30 A4 ark for at få frigivet vores egne penge???`???

FCKdk
Her er linket til den blanket som din kommune skal udfylde:
http://www.nyidan...llelse.pdf

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

kylling
DVS. Jeg skal ikke udfylde noget ????
Kun kommuen,og det går automatisk?

John
Du skal ikke stole på at det går automatisk. Henvend dig til kommunen og gør dem opmærksom på at de skal udfylde blanketten til banken.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Hej Kylling

udfyld blanketten som John henviser til og tag den med til Borgerservice sammen med en kopi af bestået danskeprøve.

Kommunen får godt nok besked om bestået prøve, men de har jo meget travlt, så pres du lidt på for at få frigivet halvdelen af garantistillelsen.

Prøvende det selv sidste år og troede også at det gik automatisk, men det skal man desværre i regne med.

kylling
men de har jo meget travlt
med hvad

TG950
i Aarhus kommune henvender man sig til Beskæftigelsesforvaltningen / Økonomi & IT

medbring gerne brev fra sprogskolen for afslutning på integrationsperiode samt bevis for prøve i dansk.

så skulle det hele gerne gå automatisk med besked til din bankforbindelse.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

bruno
Sådan som jeg forstod det på jobcenter damen sidst kunne man få frigivet halvdelen af pengene hvis bare den tid med gratis undervisning var slut og bestådet det der svare til 2 modul 1 eller noget tilsvarene og ikke 2 modul 6 .

http://gj-blog.dk/
kylling
Tak for jeres svar jeg vil kontakte kommunen på mandag,og så er der jo lige til en ferie til TH,til vores nye hus,dejligt

keniko
Jeg er lidt nysgerrig. Er der nogen der ved efter hvilket modul som er bestået, bliver den indsatte garanti halveret.

Min kone har gået i skole i 8 mdr. nu, og skal til test på tirsdag på modul dansk 2.3.

K.
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

sudsakhon
det er ikke så svært, idet de nøjagtige regler, for alle stillede spørgsmål, fremgår tydeligt af flg. bekendtgørelse:

https://www.retsi...?id=134701

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
L
sudsakhon skrev:
det er ikke så svært, idet de nøjagtige regler, for alle stillede spørgsmål, fremgår tydeligt af flg. bekendtgørelse:

jeg troede det var 7 år og ikke 4 år som der står her.....

KnockKnock
sudsakhon skrev:

IKKE svært? Sorry, jeg har gået i skole, gymn,. HF, Teknikum, været selvstændig og har et rimelig godt job indenfor medierne, men jeg fatter INTET af det link du har sendt

kylling
Nej det som om at det skal skrives i kantalisprog,så det senre kan gradbøjes,så det passer ind i system danmark.
Ved gud hvor jeg hader detBvdrrr

sudsakhon
Min kommentar til "sværhedsgrad" var møntet på besvarelsen af spørgsmålene.
Det er lige til, idet det fremgår tydeligt af bekendtgørelsen. Man skal ikke fortolke på reglerne, men kan umiddelbart læse kravene
Om man er i stand til at læse og forstå lovtekst er jo individuelt.
Jeg tror ikke det har noget med uddannelses niveau at gøre, det har nærmere noget med interesse at gøre. Og i sidste ende erfaring.
Interesserer man sig for samfundsforhold, er det en overkommelig opgave.
Er det ikke tilfældet, så må man betale for assistance for de områder man ikke selv ønsker at bruge tid på at sætte sig ind i.
Sådan er det med alle andre fag også.
Mekanikere, tømrer, snedkere, murere, VVS'ere osv. lever fint af deres fag..Ja, selv bagere, selvom de fleste vel har prøvet at bage lidt selv.
Det er jo ikke forbudt at bage selv.
Måske kan man lave bedre brød end den faglærte.
Men det kræver at man selv ønsker at bruge tid på at sætte sig ind i det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Tumut
keniko skrev:
Jeg er lidt nysgerrig. Er der nogen der ved efter hvilket modul som er bestået, bliver den indsatte garanti halveret.

Min kone har gået i skole i 8 mdr. nu, og skal til test på tirsdag på modul dansk 2.3.

K.

efter modul dansk 2.6

TG950
Tumut skrev:
keniko skrev:

K.

efter modul dansk 2.6

Tumut du ævler Wink efter modul 1 kan det lade sig gøre, eneste krav er bare at vedkommende skal bestået prøven.

Sikkerhedsstillelsens nedsættelse og ophør m.v.

§ 14. Sikkerhedsstillelsen nedsættes efter anmodning med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, jf. § 5, når udlændingen har bestået en afsluttende prøve i dansk, jf. stk. 2, og § 9 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.

Stk. 2. Sikkerhedsstillelsen nedsættes efter stk. 1, hvis

1) en udlænding, der har været indplaceret på Danskuddannelse 1, har bestået Prøve i Dansk 1, eller en afsluttende prøve på et højere niveau, jf. nr. 2 eller 3,

2) en udlænding, der har været indplaceret på Danskuddannelse 2, har bestået Prøve i Dansk 2, eller en afsluttende prøve på et højere niveau, jf. nr. 3,

3) en udlænding, der har været indplaceret på Danskuddannelse 3, har bestået Prøve i Dansk 3, eller Studieprøven, eller

4) en udlænding, der ikke har været optaget på danskuddannelse på det modul, der fører frem til prøven (selvstuderende), har bestået den afsluttende prøve på den danskuddannelse, som den pågældende ville have været indplaceret på, eller en afsluttende prøve på et højere niveau, jf. nr. 1-3 og § 6, stk. 3, og § 9 i lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.

Stk. 3. Anmodning om nedsættelse af sikkerhedsstillelsen efter stk. 1 skal fremsættes skriftligt af sikkerhedsstilleren over for den kommunalbestyrelse, som sikkerheden er stillet overfor, jf. § 9, eller som rettighederne efter sikkerhedsstillelsen måtte være transporteret til, jf. §§ 10-12. Hvis betingelserne for nedsættelse af sikkerhedsstillelsen efter stk. 2 er opfyldt, skal kommunalbestyrelsen anmode det kontoførende pengeinstitut, eller det pengeinstitut der har stillet anfordringsgarantien, om at nedsætte den økonomiske sikkerhed med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, eller om at frigive halvdelen af det deponerede beløb, jf. § 5.

Stk. 4. Nedsættelse af sikkerhedsstillelsen skal have virkning fra det tidspunkt, hvor sikkerhedsstillerens anmodning er modtaget i kommunalbestyrelsen, jf. stk. 3, og skal ske på grundlag af det beløb, der oprindeligt er stillet sikkerhed for, uanset om sikkerhedsstillelsen siden er nedskrevet, jf. § 13, stk. 5
.

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

TG 950- nu vrøvler du jo også lidt.

Det er jo som anført kun en test fruen skal op til efter 8 måneder og derfor ikke en prøve, så der er ikke mulighed for en nedsættelse af garantibeløbet endnu.

Det kommer efter bestået danskPRØVE.

Så desværre lidt ventetid endnu.

TG950
girobank skrev:
TG 950- nu vrøvler du jo også lidt.

Det er jo som anført kun en test fruen skal op til efter 8 måneder og derfor ikke en prøve, så der er ikke mulighed for en nedsættelse af garantibeløbet endnu.

Det kommer efter bestået danskPRØVE.

Så desværre lidt ventetid endnu.

Okay, jeg prøver at skære det ud i pap, en udlænding der har genemgået dansk uddanelsen på 3 år og kun har bestået
dansk 1 har ret til at få nedsat garantien med det halve, det er der flere eksempler på som jeg har kendskab til, så hvis du mener at det er forkert så prøv at forklar kommunen at de tager fejl.

TG 950- nu læser vi jo måske forkert begge to, trådstarteren skriver efter 8 måneder - TEST- jeg skriver netop efter bestået danskPRØVE - der er vist en lille smule forskel på en test og en prøve.

Min og formentlig også din kone har under danskkursus været til en del test, og det er jo ikke nok til en nedsættelse?

Min kone gik på sprogskolen Vesterbro Torv og bestod danskPRØVE 2, tog kopi til kommunen,der sendte brev til banken og så blev garantibeløbert nedsat til det halve!

Ikke fordi det kom til at betyde så meget, idet banken tog det samme kvartalsgebyr for garantien.,

Spring til debat: