Se indlæg|
Diskrimination og fordomme
|
|
| Laura |
Lagt på d. 19/04-2011 12:43
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 5 |
Kære medlemmer af Dansk Thai Website Jeg ser til min gru, at der er rigtig mange "ligesom mig", der har skrevet til jer herinde. Ikke desto mindre håber jeg, at I kan rumme endnu en henvendelse. Jeg går på 8. semester på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er i øjeblikket i gang med at skrive min afsluttende bacheloropgave. Den handler om diskrimination og fordomme mod asiatiske kvinder i Danmark. Min tese er, at der er rigtig mange fordomme mod netop denne gruppe i Danmark, og at der i høj grad foregår en "legal diskrimination" her i landet - altså, at det er "okay" at have sine racistiske holdninger og også at ytre dem. I min opgave forsøger jeg at belyse, hvor de her fordomme kommer fra, og hvordan diskriminationen kommer til udtryk. Jeg har indtil videre mest koncentreret mig om adopterede kvinder - jeg har talt med en del koreansk adopterede og har også en rundspørge ude til en større samling adopterede. Men jeg vil også rigtig, rigtig gerne i kontakt med et dansk/thai-par eller en enlig thai, der kan fortælle mig om problematikken fra jeres/dit synspunkt. Hvilke fordomme møder I i hverdagen? Hvordan kommer fordommene til udtryk? Hvad gør det ved jer? Hvordan reagerer I på dem? Det er sådan nogle spørgsmål, jeg rigtig gerne vil have svar på i min artikelserie, og det håber jeg, at I vil hjælpe mig med. Jeg håber virkelig at høre fra jer. De bedste hilsner fra Laura Weber Nielsen |
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 19/04-2011 13:27
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Kære Laura -! Nu er det ikke fordi, jeg skal nedgøre dit indlæg eller i øvrigt på anden måde gøre mig selv til "professor" men når du skriver jeg har talt med en del koreansk adopterede så betyder det vel egentligt, at du har talt med personer, der er adopteret af koreanere ![]() Men hvorom alting er, så håber jeg da, at du får held med din forespørgsel. Min hustru ønsker imidlertid ikke at deltage og min opfattelse er i øvrigt, at hun kun i ringe grad har været udsat for racisme, men måske i højre grad har været udsat for "dansk humor", der jo kan være noget mere grovkornet end mange mennesker fra fremmede lande er vant til...... Mvh Philo |
|
|
|
| Laura |
Lagt på d. 19/04-2011 13:40
|
Kære Philo Tak for dit svar. Når jeg skriver "koreansk adopterede", er det fordi, det er den betegnelse, som organisationen for koreanske adopterede selv anvender. Men ja, man kan bruge mange andre betegnelser, det har du ret i. Men nu var det jo ikke det, min forespørgsel handlede om ![]() Tak for din kommentar og dit syn på sagen. Du har ret i det med "den danske humor", men jeg beskæftiger mig netop også meget med grænsen mellem, hvornår det er sjovt, og hvornår det kammer over og bliver diskrimination. De bedste hilsner Laura |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 19/04-2011 15:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Kære Laura Så vidt jeg husker ligger der en del empirisk arbejde indenfor dit teseområde. Jeg formoder, at du i din diskursanalyse sondrer mellem kvinder der er adopterede, kvoteflygtninge (de vietnamesiske grupper fra 70’erne) og familiesammenførte. Du vil opdage, at for sidstnævntes vedkomne, er der en signifikant kønsforskel i opfattelsen og i fordomme mod asiatiske kvinder i Danmark (samt deres danske partnere). Denne opfattelse ses også i andre lande, hvis forhold er sammenlignelige med de danske. Uden at jeg kender dispositionen til dit projekt nærmere, vil jeg selv vove at gøre opmærksom på, at dit teseområde måske er lige bredt nok. -Om ikke andet, så har du overvejet dette, og det kan jo ikke tælle ned, når dit bachelotprojekt skal vurderes held og lykke
Redigeret af sudsakhon d. 19/04-2011 15:29 |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 20/04-2011 11:26
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
Hej Laura, Syge og afviger bliver hele tiden undersøgt på kryds og tværs. Der er jo ikke nogen grunde til at undersøge de normale. Vi er mange som bare ønsker at vi kan få lov til at leve vores normale live. Ja der er forskellige ud fordringer med at være gift, men heldig vis for de fleste, er det meste til stor glæde for både for alle partner. Vi er mange der ikke længer gider blive betragtet som afviger. Det er der for at næste ingen ønsker at deltage i denne form for undersøgelser. Ønsker man at se fordomme kan man jo nok finde dem, eller skabe dem. Man kan sige at Finnerne går med kniv så mange gange, at der jo nok er noget om det. Så kan man jo altid diskutere om ægget eller hønen kom først. Jeg kan godt forstå at du gerne vil skrive en god opgave, men der skal to til tango. Med venlig hilsen Karsten |
|
|
|
| Laura |
Lagt på d. 21/04-2011 09:45
|
sudsakhon skrev: Kære Laura Så vidt jeg husker ligger der en del empirisk arbejde indenfor dit teseområde. Jeg formoder, at du i din diskursanalyse sondrer mellem kvinder der er adopterede, kvoteflygtninge (de vietnamesiske grupper fra 70’erne) og familiesammenførte. Du vil opdage, at for sidstnævntes vedkomne, er der en signifikant kønsforskel i opfattelsen og i fordomme mod asiatiske kvinder i Danmark (samt deres danske partnere). Denne opfattelse ses også i andre lande, hvis forhold er sammenlignelige med de danske. Uden at jeg kender dispositionen til dit projekt nærmere, vil jeg selv vove at gøre opmærksom på, at dit teseområde måske er lige bredt nok. -Om ikke andet, så har du overvejet dette, og det kan jo ikke tælle ned, når dit bachelotprojekt skal vurderes held og lykke ![]() Hej Sudsakhon Mange tak for dit spændende svar. Jeg har sendt dig en privat besked. De bedste hilsner Laura |
|
|
|
| Laura |
Lagt på d. 21/04-2011 10:18
|
Hej Karsten Tak for din besked. Jeg kan godt forstå, at I gerne vil leve jeres normale liv. Men min opgave handler jo netop heller ikke om at udstille mænd, der er gift med thailandske kvinder. Den handler om de fordomme, man møder fra omverden. Og hvordan man tackler dem. Som jeg vist også skriver i mit indledende indlæg, handler min opgave primært om adopterede, og hvordan de oplever en stigende form for diskrimination i Danmark. Men som sudsakhon også skriver i sit indlæg, skal man sondre mellem de forskellige grupper af asiatiske kvinder i Danmark. For de kan meget vel opleve det her fuldstændig forskelligt. Jeg har været i kontakt med efterkommere af kvoteflygtninge, og nu søger jeg altså en thailandsk kvinde eller en kvinde og hendes mand. Det er for at belyse, om hun/de også oplever den her slags fordomme i hverdagen, og om det overhovedet er et problem. Men ud fra de beskeder og mails jeg har fået indtil videre, virker det ikke, som om der er et problem? Jeg håber, at jeg fik belyst sagen lidt klarere nu, ellers skriver du bare igen og igen: tak for dit svar. De bedste hilsner Laura |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 21/04-2011 12:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Laura skrev: Hej Karsten .................................................................................. Som jeg vist også skriver i mit indledende indlæg, handler min opgave primært om adopterede, og hvordan de oplever en stigende form for diskrimination i Danmark. ........................................................................................................... Det er for at belyse, om hun/de også oplever den her slags fordomme i hverdagen, og om det overhovedet er et problem. Men ud fra de beskeder og mails jeg har fået indtil videre, virker det ikke, som om der er et problem? Jeg håber, at jeg fik belyst sagen lidt klarere nu, ellers skriver du bare igen og igen: tak for dit svar. De bedste hilsner Laura Og det bliver meget svært da der findes kun meget få ADOPTEREDE Thaier i DK. Drejede dit projekt om sammenførte Thai kvinder eller børn og deres opfatelse/syn af Danskernes fordomme/diskrimination, så var det måske noget andet og jeg ville også i lighed med Sudsakhon tvivle på om det ville blive vurderet. Fx.: 1- Holger møder en asiatisk dame og spørger "uskyldigt": << - Hvor kommer du fra? - Hun: Jeg kommer fra Thailand ![]() - Nåh, jeg har været mange gange i Pattaya - Hun: ... ... >> 2- Holger møder en asiatisk dame og spørger "uskyldigt": << - Hvor kommer du fra? - Hun: Jeg kommer fra Thailand ![]() - Nåh, jeg så udsendelsen " Bruden fra Bangkok" og også "fra Thailand til Thy" ![]() - Hun: >> . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Laura |
Lagt på d. 21/04-2011 14:26
|
Lung Yao: Jeg har sendt dig en besked |
|
|
|
| swed |
Lagt på d. 21/04-2011 15:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 523 |
Spændende undersøgelse , lavet af en med en forud indtaget indstilling , konklusionen kan kun blive en ![]() Og det er en de hjerner der er Danmarks Fremtid
Swed
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

...
>>