Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Helbred, sundhed, velvære og sygdom » Andet om helbredet
 Udskriv debat
Blodprop efter Thai flyvning
natty
Skuespiller Peter Mygind, 47, er blevet ramt i sin venstre læg af en blodprop efter en 12 timers flyvning hjem fra Thailand.

Læs mere her
http://ekstrablad...512617.ece

Det fremgår så ikke om han har siddet stille og evt. sovet på hele turen, apropos en diskution vi har haft her tidligere om sovepiller, fordi man gerne helst vil sove på hele turen.

Det værste er sådan set, hvis man ikke opdager det, for så kan den vandre i kroppen til hjertet og så er det måske farvel og tak.
Redigeret af natty d. 03/03-2011 10:46
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

vandango
Ja - og han vælger at prioritere sit arbejde over sit helbred.
Men det er hans eget ansvar.

natty
Mon ikke han har talt med lægerne om det, hvilket vi ikke aner en s..d om.
Det var sådan set heller ikke mit ærinde, da jeg linkede til artiklen, om han var ansvarlig eller uansvarlig over for sit helbred. Hvilket vel egentlig også fremgår af det jeg skriver.

Fra den rigtige artikel:
"Jeg røg lige med det samme på blodfortyndede medicin, for at undgå at proppen løsner sig.....
Skuespilleren havde bevæget sig for lidt i flyet....for jo ikke at vide at man skal sidde og lave venepumpeøvelser....men har hørt om det....men tænkt at det var hvis man var over 80 år og vejede 140 kilo.....
Lægerne siger at jeg sagtens kan arbejde..Man må heller ikke lægge sig ned eller sidde i sofaen og holde sig i ro. Man skal faktisk være i gang for at bevare blodomløbet.
Redigeret af natty d. 03/03-2011 10:58

chris70
Man kan få speciale strømper mod blodprop når man flyver.
Google :Strømper mod blodpropper. Jeg købte et par i lufthavnen.

jimmikoldenborg
Tag et par unger med som skal på wc konstant...... Så er den ged barberet.Wink
Man skal være ved andre, som man gerne vil have de skal være mod en selv.

http://www.koldenborg.com
SteenJ
natty skrev:
Skuespiller Peter Mygind, 47, er blevet ramt i sin venstre læg af en blodprop efter en 12 timers flyvning hjem fra Thailand.

Læs mere her

Det fremgår så ikke om han har siddet stille og evt. sovet på hele turen, apropos en diskution vi har haft her tidligere om sovepiller, fordi man gerne helst vil sove på hele turen.

Det værste er sådan set, hvis man ikke opdager det, for så kan den vandre i kroppen til hjertet og så er det måske farvel og tak.

Vi kan sgu alle sammen blive ramt af en blodprop i benet, men det er klart...at hvis man ikke prøver og bevæge dem under den lange flyvetur, kan der nemt komme uro og hver der til kan følge.

Geng-maak
natty skrev:

Læs mere her

Det er lidt synd for ham, men jeg mener også han ryger mange cigaretter,,,og usund levestil med alcohol evt også- fremmer nok også risiko.....her er jeg så glad for at være idrædsmand og ikke ryger osv.....helt rolig herfra...Angel

ps, stoppede med at ryge for 4 min siden, og planlægger sport i nærmeste fremtid...Til hest
Redigeret af Geng-maak d. 03/03-2011 16:36

Lung Yao
natty skrev:
Fra den rigtige artikel: Hvilke rigtige artikel ?
"Jeg røg lige med det samme på blodfortyndede medicin, for at undgå at proppen løsner sig.....Skuespilleren havde bevæget sig for lidt i flyet....for jo ikke at vide at man skal sidde og lave venepumpeøvelser....men har hørt om det....men tænkt at det var hvis man var over 80 år og vejede 140 kilo.....
Lægerne siger at jeg sagtens kan arbejde..Man må heller ikke lægge sig ned eller sidde i sofaen og holde sig i ro. Man skal faktisk være i gang for at bevare blodomløbet.

Det er sikkert igen een af disse "altvidende" journalister(og håber ikke at det er Nattys egen udsagn) og som beviser at de ikke har en klap forstand på hvad de skriver: WAFARIN = Marevan(som JEG, bl.a. bruger på 7de år) og deslige er netop for at undgå DANNELSEN af (blod)propper, idet når blodet er fortyndet (INR= <2-3>, så kan det ikke koagulerer (størkne) og netop IKKE danne en prop.

Det værste er sådan set, hvis man ikke opdager det, for så kan den vandre i kroppen til hjertet og så er det måske farvel og tak
.

Headbanger, en blodprop er ikke en "orm" eller "virus",som vandrer i ens krop som det passer den, men blodflager som ville/kan danne en blodprop, og måske "klumpe sig" i et af hjertekamre eller i hjernen, m.v.. Har man fået det i fx. benet så bliver den sgu DER.
Bare spørge dem som er tidligere blevet ramt af en blodprop.
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

natty
Jeg citerer bare fra artiklen, og med den rigtige artikel mener jeg den "større" som er i avisen, og ikke det lille uddrag som det ofte er på netaviserne.

Det kan godt være at det er forklaret for populærvidenskabeligt men:

Risiko for blodpropper
FN-organisationen WHO advarer om faren for blodprop ved lange flyveture, hvis folk undlader at bevæge sig. Risikoen er fordoblet ved flyvninger, som varer over fire timer.

Der er ikke meget plads i et flysæde, og det er svært at komme til at bevæge kroppen. Det er årsagen til, at flyture kan øge risikoen for at få en blodprop. Hvis man sidder stille over en længere periode kan det føre til et fænomen, som læger kalder "Deep Vein Thrombosis" (DVT). Det er et stop for blodcirkulationen i venerne i benet, som kan medføre en blodprop. Denne blodprop kan bevæge sig op i lungerne, og i så fald er der risiko for et hjerteanfald eller et slagtilfælde. WHO baserer advarslen på fem særskilte undersøgelser.
Fra
http://www.slv.dk...Itemid=244

Blodpropper ved lange flyrejser

Et stor undersøgelse fra Paris viser, at der ved flyrejser på over 5000 km, er en øget risiko for at få blodpropper i benene. Blodpropper kan være livsfarlige, hvis de løsner sig og sætter sig i hjertet eller lungerne.
http://www.rejsed...ce/53.html

Netdoktor er måske den mest "ædruelige", hvor der nævnes blodprop i lungen som en evt. følgesygsom:
Hvad er udsigten for fremtiden?

Hvis man har haft en dyb årebetændelse, vil man have ondt i benet i et par uger. Derefter vil de allerfleste blive raske uden mén.

Der er en risiko for, at man får en blodprop i lungen. Det er derfor, man skal have blodfortyndende behandling. Mange med en dyb årebetændelse har faktisk små blodpropper i lungen uden, at de kan mærke det. Får man flere små blodpropper i lungen, er der risiko for, at man får nedsat lungekapacitet. En stor blodprop i lungen er livstruende.
http://www.netdok...netdyb.htm

Det kan da godt være at disse kilder er useriøse, så tak for oplysningen, som jeg ikke tvivler på er rigtig.
Redigeret af natty d. 03/03-2011 18:10

ubon lynge
Han er jo bare et nummer i rækken af folk som har haft en blodprop, jeg har nu selv haft flere blodpropper i mine ben og jo det gør sgu skide ondt første gang til man har fået medicinen kørt ind i kroppen, jeg har en sygdom hvor jeg får flere små blodpropper om ugen, og jeg går meget og får rigtig meget medicin hver dag for det, men de kommer sgu alligevel.
Og de kan gå fra dit ben og op i din hjerne.
Men en rask person som ikke ryger eller drikker kan også få blodpropper.
et par støtte strømper hjælper godt, men ta lige lange bukser på eller liner man sgu en kvinde med netstrømper på Grin
Ubon.

Pibe

natty
ubon lynge skrev:
Han er jo bare et nummer i rækken af folk som har haft en blodprop, jeg har nu selv haft flere blodpropper i mine ben og jo det gør sgu skide ondt første gang til man har fået medicinen kørt ind i kroppen, jeg har en sygdom hvor jeg får flere små blodpropper om ugen, og jeg går meget og får rigtig meget medicin hver dag for det, men de kommer sgu alligevel.
Og de kan gå fra dit ben og op i din hjerne.
Men en rask person som ikke ryger eller drikker kan også få blodpropper.
et par støtte strømper hjælper godt, men ta lige lange bukser på eller liner man sgu en kvinde med netstrømper på Grin

ubon lynge du kom lige med dagens kommentar, du fik mig sgu til at grine Rolll

Frank
Geng-maak skrev:
natty skrev:

Læs mere her

Det er lidt synd for ham, men jeg mener også han ryger mange cigaretter,,,og usund levestil med alcohol evt også- fremmer nok også risiko.....her er jeg så glad for at være idrædsmand og ikke ryger osv.....helt rolig herfra...Angel

ps, stoppede med at ryge for 4 min siden, og planlægger sport i nærmeste fremtid...Til hest

Det er nok en god idé under alle omstændigheder, men ikke nogen garanti for at undgå blodpropper.

http://ekstrablad...512546.ece

jc
Risikoen for blodpropper under flyvning stiger i takt med alkohol indtagelsen. Skæg nok at ingen skriver om, hvor meget han havde drukket på turen? Omvendt kan det være en tilfældighed at han fløj, da han fik den. Måske var den kommet alligevel. Selv toptrænede tennisstjerne bliver ramt nede på jorden.
Boet i Bangkok 1980-1983.

Spring til debat: