Se indlæg|
Dansk julemad i Thailand ?
|
|
|
Lagt på d. 22/12-2010 16:59
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Der er jo nogle af os, der i denne tid gerne vil have traditionel dansk julemad, selv om vi er i Thailand, og alt efter, hvor man befinder sig, kan det forholdsvis let lade sig gøre. I Bangkok og Pattaya og andre steder, hvor der er danske restauranter er der som regel et arrangement juleaften, men selv om man ikke er så heldig at være i nærheden af disse steder er der håb alligevel, man kan jo lave maden selv ! Man kan lave en udmærket flæskesteg i en lille "varmluftovn", man kan købe mange steder, f.eks. i Tesco Lotus, big C og lignende steder. Ovnen er meget enkel, det er jo bare en ovnfast glasskål med et glaslåg, hvori der er indbygget et varmelegeme, thermostat, blæser og en timer. Jeg har lige købt en i Makro til 990 baht, så prisen er rimelig synes jeg. I går lavede jeg en lille flæskesteg i ovnen for at prøve den af og finde den rigtige temperatur, så stegen bliver god, -ikke for tør, og med sprød svær. I dag har jeg så kogt risengrød, så jeg kan lave Ris à l'amande, det klares enkelt i en lille riskoger, man er bare nødt til at slukke for den en gang imellem, ellers brænder grøden på. Men der er lige spørgsmålet om nogle af ingredienserne, hvor kan de købes ? Jeg har selv fundet frem til følgende: Grødris kan købes i Tesco Lotus, - så vidt jeg husker kaldes de japanske ris, men de er nemme at finde, de ligner de grødris vi kender derhjemme fra. Mandler har jeg købt i Makro. Rødkål ved jeg ikke, hvor man kan købe, hvis man bor ude i provinsen, jeg har importeret fra DK. Kirsebærsovs har jeg ligeledes importeret. Vanillesukker, - eller endnu bedre en stang vanille, har jeg også importeret, da jeg ikke ved, hvor man kan købe det i thailand. Flæskestegen er ikke nem at finde her ude i provinsen, men jeg fandt en "opskæringsvirksomhed", der parterede hele grisekroppe, og når jeg kommer tidligt nok om morgenen har de ikke nået at skære huden af skinken, så det kan lade sig gøre. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 22/12-2010 17:43
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
jamen det var godt så er din jul reddet![]() |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 22/12-2010 17:48
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
chaingmai skrev: jamen det var godt så er din jul reddet ![]() Næh,-han mangler fløde til sin ris a la´mande.-Den er heller ikke nem at finde, i hvert fald ikke i Na Klang. |
|
|
|
| thongsala |
Lagt på d. 22/12-2010 18:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
hn skrev: Der er jo nogle af os, der i denne tid gerne vil have traditionel dansk julemad, selv om vi er i Thailand, og alt efter, hvor man befinder sig, kan det forholdsvis let lade sig gøre. I Bangkok og Pattaya og andre steder, hvor der er danske restauranter er der som regel et arrangement juleaften, men selv om man ikke er så heldig at være i nærheden af disse steder er der håb alligevel, man kan jo lave maden selv ! Man kan lave en udmærket flæskesteg i en lille "varmluftovn", man kan købe mange steder, f.eks. i Tesco Lotus, big C og lignende steder. Ovnen er meget enkel, det er jo bare en ovnfast glasskål med et glaslåg, hvori der er indbygget et varmelegeme, thermostat, blæser og en timer. Jeg har lige købt en i Makro til 990 baht, så prisen er rimelig synes jeg. I går lavede jeg en lille flæskesteg i ovnen for at prøve den af og finde den rigtige temperatur, så stegen bliver god, -ikke for tør, og med sprød svær. I dag har jeg så kogt risengrød, så jeg kan lave Ris à l'amande, det klares enkelt i en lille riskoger, man er bare nødt til at slukke for den en gang imellem, ellers brænder grøden på. Men der er lige spørgsmålet om nogle af ingredienserne, hvor kan de købes ? Jeg har selv fundet frem til følgende: Grødris kan købes i Tesco Lotus, - så vidt jeg husker kaldes de japanske ris, men de er nemme at finde, de ligner de grødris vi kender derhjemme fra. Mandler har jeg købt i Makro. Rødkål ved jeg ikke, hvor man kan købe, hvis man bor ude i provinsen, jeg har importeret fra DK. Hvor er det fedt,at læse nogle kan finde ud af,at lave rigtigt dansk.Det kan faktisk sagtens lade sig gøre.Jeg har haft stort held med flæskesteg,leverpostej,frikadeller,stegt flæsk,og sågar medisterpølse.Det nærmeste jeg er kommet rødkål,har været hvidkål.tilsat rødbedesaft.Jeg har også haft stort held med at lave marinerede sild,af flyvefisk,de har stort set samme konsistens som danske sild,og så er de billige! Og så må jeg da ikke forglemme at fortælle om mine flæskesvær lavet i vok ! Kirsebærsovs har jeg ligeledes importeret. Vanillesukker, - eller endnu bedre en stang vanille, har jeg også importeret, da jeg ikke ved, hvor man kan købe det i thailand. Flæskestegen er ikke nem at finde her ude i provinsen, men jeg fandt en "opskæringsvirksomhed", der parterede hele grisekroppe, og når jeg kommer tidligt nok om morgenen har de ikke nået at skære huden af skinken, så det kan lade sig gøre. |
|
|
|
| helligaben |
Lagt på d. 22/12-2010 20:42
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 111 |
Well done HN, Jeg har været i samme tanker, jeg har prøvet 5-6 butikker for at få en steg, og om de kunne lave en skinke MED skind, men nej, det er jo ud over det der står i manualen :-] Vi tager en international julebuffet på The tide resort i bangsaen 329THB d 25, og muligvis noget dansk resturrant d 24. Long live the king !
[img]http://lh3.ggpht.com/_5MqBH1uljdI/TGP8k8UwMQI/AAAAAAAAAQ8/siTFo5veVIg/king.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 22/12-2010 21:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Har været til julefrokost, og det var ikke en særlig kolinarisk oplevelse. Tror jeg snupper en sild til Jul! |
|
|
|
| Geng-maak |
Lagt på d. 22/12-2010 21:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 102 |
god ide, og du savner tydeligvis jul i dk, og jeg skulle da med glæde give dig en snebold..../ vasker...men er klokken ik mange i los ??jeg ville passe mit job......godt jeg har ferie allerede...![]() |
|
|
|
| helligaben |
Lagt på d. 22/12-2010 21:29
|
|
altså man skulle være et skarn hvis man ikke kunne æde steg med kartofler og rødkål, også selv om der er 30+ uden for døren
Long live the king !
[img]http://lh3.ggpht.com/_5MqBH1uljdI/TGP8k8UwMQI/AAAAAAAAAQ8/siTFo5veVIg/king.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 23/12-2010 03:03
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
hn skrev: Der er jo nogle af os, der i denne tid gerne vil have traditionel dansk julemad, selv om vi er i Thailand, og alt efter, hvor man befinder sig, kan det forholdsvis let lade sig gøre. I Bangkok og Pattaya og andre steder, hvor der er danske restauranter er der som regel et arrangement juleaften, men selv om man ikke er så heldig at være i nærheden af disse steder er der håb alligevel, man kan jo lave maden selv ! Man kan lave en udmærket flæskesteg i en lille "varmluftovn", man kan købe mange steder, f.eks. i Tesco Lotus, big C og lignende steder. Ovnen er meget enkel, det er jo bare en ovnfast glasskål med et glaslåg, hvori der er indbygget et varmelegeme, thermostat, blæser og en timer. Jeg har lige købt en i Makro til 990 baht, så prisen er rimelig synes jeg. I går lavede jeg en lille flæskesteg i ovnen for at prøve den af og finde den rigtige temperatur, så stegen bliver god, -ikke for tør, og med sprød svær. I dag har jeg så kogt risengrød, så jeg kan lave Ris à l'amande, det klares enkelt i en lille riskoger, man er bare nødt til at slukke for den en gang imellem, ellers brænder grøden på. Men der er lige spørgsmålet om nogle af ingredienserne, hvor kan de købes ? Jeg har selv fundet frem til følgende: Grødris kan købes i Tesco Lotus, - så vidt jeg husker kaldes de japanske ris, men de er nemme at finde, de ligner de grødris vi kender derhjemme fra. Mandler har jeg købt i Makro. Rødkål ved jeg ikke, hvor man kan købe, hvis man bor ude i provinsen, jeg har importeret fra DK. Kirsebærsovs har jeg ligeledes importeret. Vanillesukker, - eller endnu bedre en stang vanille, har jeg også importeret, da jeg ikke ved, hvor man kan købe det i thailand. Flæskestegen er ikke nem at finde her ude i provinsen, men jeg fandt en "opskæringsvirksomhed", der parterede hele grisekroppe, og når jeg kommer tidligt nok om morgenen har de ikke nået at skære huden af skinken, så det kan lade sig gøre. Der findes en udskæring med svær, der ligner flæskestegen - men den er meget smal kun ca. 2-3 cm. Min ældste svoger der sælger grisekoed på markederne lavede udskæringen til mig - bare i flæskestegsbredde. Med lidt held kunne man vel godt bestille sådan en udskæring hos sin slagter - hvis man ellers kan få det forklaret. Den blev super - men er man i selskab med thaier får man lov til at spise den alene. Himmelhunden |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 23/12-2010 04:51
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
men er man i selskab med thaier får man lov til at spise den alene. Når kone lave flæskesteg så skal du se både kone og børnene og thai spiser flæskesteg køber gerne 2 kg så håber jeg der lidt tilbage til en flæskestegeburger til dagen efter men. Men bliver snydt hver gang. ![]() Håber at i som vil havde dansk julemiddag få held til at finde det i skal bruge. Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| helligaben |
Lagt på d. 23/12-2010 05:50
|
|
Himmelhunden skrev: hn skrev: Der er jo nogle af os, der i denne tid gerne vil have traditionel dansk julemad, selv om vi er i Thailand, og alt efter, hvor man befinder sig, kan det forholdsvis let lade sig gøre. I Bangkok og Pattaya og andre steder, hvor der er danske restauranter er der som regel et arrangement juleaften, men selv om man ikke er så heldig at være i nærheden af disse steder er der håb alligevel, man kan jo lave maden selv ! Man kan lave en udmærket flæskesteg i en lille "varmluftovn", man kan købe mange steder, f.eks. i Tesco Lotus, big C og lignende steder. Ovnen er meget enkel, det er jo bare en ovnfast glasskål med et glaslåg, hvori der er indbygget et varmelegeme, thermostat, blæser og en timer. Jeg har lige købt en i Makro til 990 baht, så prisen er rimelig synes jeg. I går lavede jeg en lille flæskesteg i ovnen for at prøve den af og finde den rigtige temperatur, så stegen bliver god, -ikke for tør, og med sprød svær. I dag har jeg så kogt risengrød, så jeg kan lave Ris à l'amande, det klares enkelt i en lille riskoger, man er bare nødt til at slukke for den en gang imellem, ellers brænder grøden på. Men der er lige spørgsmålet om nogle af ingredienserne, hvor kan de købes ? Jeg har selv fundet frem til følgende: Grødris kan købes i Tesco Lotus, - så vidt jeg husker kaldes de japanske ris, men de er nemme at finde, de ligner de grødris vi kender derhjemme fra. Mandler har jeg købt i Makro. Rødkål ved jeg ikke, hvor man kan købe, hvis man bor ude i provinsen, jeg har importeret fra DK. Kirsebærsovs har jeg ligeledes importeret. Vanillesukker, - eller endnu bedre en stang vanille, har jeg også importeret, da jeg ikke ved, hvor man kan købe det i thailand. Flæskestegen er ikke nem at finde her ude i provinsen, men jeg fandt en "opskæringsvirksomhed", der parterede hele grisekroppe, og når jeg kommer tidligt nok om morgenen har de ikke nået at skære huden af skinken, så det kan lade sig gøre. Der findes en udskæring med svær, der ligner flæskestegen - men den er meget smal kun ca. 2-3 cm. Min ældste svoger der sælger grisekoed på markederne lavede udskæringen til mig - bare i flæskestegsbredde. Med lidt held kunne man vel godt bestille sådan en udskæring hos sin slagter - hvis man ellers kan få det forklaret. Den blev super - men er man i selskab med thaier får man lov til at spise den alene. Himmelhunden Jeg har set Pork chops med skind på i BigC, mærket CP, men 1cm hehe så skal de altså binde 20 sammen .-] Long live the king !
|
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 23/12-2010 09:48
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
thaikurt1 skrev: men er man i selskab med thaier får man lov til at spise den alene. Når kone lave flæskesteg så skal du se både kone og børnene og thai spiser flæskesteg køber gerne 2 kg så håber jeg der lidt tilbage til en flæskestegeburger til dagen efter men. Men bliver snydt hver gang. ![]() Håber at i som vil havde dansk julemiddag få held til at finde det i skal bruge. Rigtig velbekomme - bare det var mig. Det med en flaeskestegsburger bagefter havde jeg ikke tænkt på. Jeg tror sgu jeg laver en - men det bliver en nytårsflæskesteg. Himmelhunden |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 23/12-2010 10:05
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Himmelhunden Så husk rødkålen
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 23/12-2010 10:34
|
"Thaislagtere" har jo en helt anden måde at udskære en gris på end vi har i DK. Men på det lokale marked i Na Klang, har jeg ikke haft problem med at bestille "specialudskæring". Bare jeg kan forklare madammen hvad jeg mener, så går det rigtig godt. Selv en kamsteg med svær er det blevet til. Den vakte også lykke hos thaivennerne. Et større problem var da jeg ville lave medisterpølse.Svinetarme ledte jeg længe efter.Indtil en dag på markedet hvor jeg forklarede hende at det var samme tykkelse tarme jeg skulle bruge, som hang der. Så vidste hun alt om hvor vi kunne købe dem,-renset og det hele. På vej hjem fra markedet kørte vi så omkring det lokale vaskeri (tøj), og der i baglokalet havde de køleskab med fryser,--Samt masser af svinetarme!!--LOGIK ??? ![]() Det kniber dog med at lave rigtig sprød svær på stegen. Et godt tip er at lægge den med sværen nedad i bradepanden, hæld velsaltet vand i til det dækker sværen og lidt op på fedtet. Lad den så koge på den måde ca.½ time,-steg den som normalt og sværen bliver pænt sprød. God Jul. Redigeret af AL 48 d. 23/12-2010 10:56 |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/12-2010 11:00
|
|
AL 48 skrev: chaingmai skrev: jamen det var godt så er din jul reddet ![]() Næh,-han mangler fløde til sin ris a la´mande.-Den er heller ikke nem at finde, i hvert fald ikke i Na Klang. Fløden glemte jeg at nævne. Den kan købes i bl.a. Tesco Lotus, 1 liter UHT behandlet, det går an. Man kan også købe flødeskum på dåse, men det har jeg ikke prøvet. Da jeg lavede steg forleden kunne jeg konstatere, at der ikke var megen væske fra stegen at lave sovs af, så i dag er jeg i gang med en fond. Jeg prøver mig lidt frem, jeg har brunet ben i ovnen, og siden koger jeg dem sammen med løg, gulerødder, tomat og bladselleri. I aften vil det vise sig, hvor god den bliver, men jeg har lige kigget til den, og jeg tror den bliver udmærket. |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/12-2010 11:07
|
|
AL 48 skrev: Det kniber dog med at lave rigtig sprød svær på stegen. Et godt tip er at lægge den med sværen nedad i bradepanden, hæld velsaltet vand i til det dækker sværen og lidt op på fedtet. Lad den så koge på den måde ca.½ time,-steg den som normalt og sværen bliver pænt sprød. God Jul. Den fremgangsmåde er bl.a. beskrevet i Frk. Jensens kogebog, jeg har selv prøvet den med et godt resultat, men de fleste gange sætter jeg bare stegen i ovnen med sværen op, bruner ved høj temperatur et kvarters tid, nedsætter temperaturen og tilsætter kogende vand. Kvaliteten af kød og hud må vel også spille ind, uden at jeg kan sige mere om det. Husk at skære sværen helt ned til kødet, (men ikke ned i kødet) Jeg plejer også at dryppe stegen undervejs med stegeskyen. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 23/12-2010 11:09
|
hn skrev: AL 48 skrev: chaingmai skrev: jamen det var godt så er din jul reddet ![]() Næh,-han mangler fløde til sin ris a la´mande.-Den er heller ikke nem at finde, i hvert fald ikke i Na Klang. Fløden glemte jeg at nævne. Den kan købes i bl.a. Tesco Lotus, 1 liter UHT behandlet, det går an. Man kan også købe flødeskum på dåse, men det har jeg ikke prøvet. Da jeg lavede steg forleden kunne jeg konstatere, at der ikke var megen væske fra stegen at lave sovs af, så i dag er jeg i gang med en fond. Jeg prøver mig lidt frem, jeg har brunet ben i ovnen, og siden koger jeg dem sammen med løg, gulerødder, tomat og bladselleri. I aften vil det vise sig, hvor god den bliver, men jeg har lige kigget til den, og jeg tror den bliver udmærket. Det kan den næsten ikke undgå at blive,-især hvis der stadig var lidt kød på benene. Helt rigtigt at brune benene først.-Den fond du får,-lad den koge ned bagefter til ca. en fjerdedel (du kan smage undervejs), og sovsen er reddet. God Jul. |
|
|
|
| helligaben |
Lagt på d. 23/12-2010 12:32
|
|
hn skrev: AL 48 skrev: chaingmai skrev: jamen det var godt så er din jul reddet ![]() Næh,-han mangler fløde til sin ris a la´mande.-Den er heller ikke nem at finde, i hvert fald ikke i Na Klang. Fløden glemte jeg at nævne. Den kan købes i bl.a. Tesco Lotus, 1 liter UHT behandlet, det går an. Man kan også købe flødeskum på dåse, men det har jeg ikke prøvet. Da jeg lavede steg forleden kunne jeg konstatere, at der ikke var megen væske fra stegen at lave sovs af, så i dag er jeg i gang med en fond. Jeg prøver mig lidt frem, jeg har brunet ben i ovnen, og siden koger jeg dem sammen med løg, gulerødder, tomat og bladselleri. I aften vil det vise sig, hvor god den bliver, men jeg har lige kigget til den, og jeg tror den bliver udmærket. Macro har en OK med fløde produkter J Long live the king !
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.