Se indlæg|
Need some assistance !
|
|
|
Lagt på d. 11/06-2010 20:36
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Dutling68 yeah hehe. |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/06-2010 20:46
|
|
Hvordan oversætter man Narrefalang, til Thai ? ikke så det kan udtales, narrefalang, men så det giver mening ? hehe |
|
|
|
| kimkingo |
Lagt på d. 11/06-2010 21:27
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 252 |
Hej Donis5. Snakkede lige med min kone om dit/jeres problem. Hun sagde, det eneste rigtige var, som i har gjordt nemlig smække kassen i. Men hun sagde samtidig. Pas på. For hvis/når du gifter dig med pigen, så vil stedfaderen være der igen (muligvis). Og så vil han sige, hvis du ikke får nogle penge til mig nu fra din rige mand, så vil din mor ikke have det så godt. Evt bank. Så han vil bruge det som blackmail, det skulle efter sigende være meget normalt i Thailand. Håber på det bedste for jer. Kimkingo ![]() |
|
|
|
| Sam |
Lagt på d. 11/06-2010 21:43
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 21 |
Hej donis5. Jeg respekterer din beslutning om ikke at ville støtte din kærestes familie økonomisk. Jeg synes blot ikke, at det er helt urimelige beløb, du er blevet bedt om. Der jo ikke tale om f.eks. en ny motorcykel eller en bil. Man skal selvfølgelig ikke være en levende ATM, og det er forskelligt, hvor vi hver især sætter grænsen, men hvis du ikke er parat til i ny og næ at betale en regning på 200 – 500 baht for svigermor (glem stedfaderen) bør du i stedet for finde en kvinde med minimum samme levestandard som din egen. Du skriver: ”ca 1½ md senere, høre vi stort set ikke fra hendes mor og stedfar, bedstemor og andre, end dem vi selv tager kontakt til. de bor ca 2-3 km fra vores hus......” Har du overvejet hvor meget det må smerte din kæreste ikke at høre fra sin mor, bedstemor og andre? Det kan I ikke bygge en fælles fremtid på. V.h. Sam |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/06-2010 22:00
|
|
Sam Jeg er helt enig med dig ! Men det handler ikke om beløbets størrelse, det handler lidt om måden. at forventningen til når jeg kommer til Thailand, så kan man godt leve over evne 1 uge op til, og stifte gæld eller andet. og så den daglige med, at man ikke har penge til mad, og jeg skal betale. Hvorfor skal jeg pludselig betale ????? Hvem betalte før mig ??? Jeg kender mange der betaler 10.000 bath til svigermor.. om måneden., og det har været dygtige forhandlere der var med ved bordet da det kom igennem. Hvem betaler 10.000 bath til min mor ? May havde en aftale om 1000 bath, den blev forhøjet til 2000 da jeg kom uden begrundelse. hvilket jeg sådan set accepterede, fordi jeg ikke kender "reglerne". Men da 2000 blev til 4-5000.6-7-8000 på en md. fordi der lige hist og pist blev lokket forskellige ting ind jeg skulle betale, fordi man lige havde glemt sine penge, eller bare ikke havde nogen Så smækkede jeg kassen i. May undrede sig givetvis over hendes mor ikke ringede, og vi talte om det for lidt siden, men generelt var det sådan når hendes mor ringede, var det ikke for at høre om vi kom og spiste, men fordi hun manglede $. Hun er temmelig ked af hendes mor, og bedstemor kun ringer når de mangler penge. Og ikke for almindelig interesse. Hendes tante derimod er en verdenskvinde, hun bor på samme vej som moderen og bedstemoderen. hende spiser vi hos ofte, og er på almindeligt socialt besøg. Og det har jo så medført jalousi mellem moderen og tanten fordi, vi hellere vil besøge tanten frem for moderen nu., men det er da klart får når vi besøger moderen spørger de lige om jeg kan smide 500 bath…. Det skal May ikke straffes for. for det er ikke hendes skyld. dst skal siges hendes søster ikke skal betale noget, og hendes søster bliver heller ikke blackmailet af stedfaderen. De har en helt anden måde at klare hende på. hvis hun ikke har nogen penge så sover stedfaderen bare på det værelse som søsteren betaler for hver måned. betaler hun noget der hjemme, kan hun få lov til at sove der selv...... smart ik. levestandard. Du er klar over det er et Thai forum det her ik ? jeg tror ikke der er ret mange % der finder en kvinde i Thailand som vil have en falang mand, som har samme levestandard som os. DESVÆRRE |
|
|
|
| Sam |
Lagt på d. 11/06-2010 22:30
|
Med den uddybende forklaring kan jeg godt se, at det har taget overhånd. Jeg ville også have sagt stop. Ja, jeg ville faktisk alvorligt overveje, om jeg havde brug for at gifte mig ind i den slags problemer. |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/06-2010 22:31
|
|
Sam Det er Præcist det jeg har i hovedet..... |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/06-2010 22:35
|
|
Men når tøsen vågner, så skal jeg have en liste over de forventninger der stilles til mig. som hun har glemt at informerer mig om. Jeg vil jo gerne gøre mit for at det er gnidningsfrit. og tilpasse mig kulturen osv. men det er svært hvis man ikke ved hvad der forventes. |
|
|
|
| Sam |
Lagt på d. 11/06-2010 22:39
|
Ja, det er altid godt at få afklaret hinandens forventninger. |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/06-2010 22:53
|
|
sam man skal glæde sig over man ikke har giftet sig osv på rekort tid. |
|
|
|
| Sam |
Lagt på d. 11/06-2010 23:02
|
Ja. En så stor beslutning kræver moden overvejelse. |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 12/06-2010 02:29
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Jeg betale hver måneden min svigermor 3000 bath og så få hun 1500 for det hus vi leje ud. |
|
|
|
| Suk |
Lagt på d. 12/06-2010 03:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 712 |
Puha en grimmer en. Om i skal flytte ved jeg ikke, men du kan jo heller ikke forsoerge hele familien, jeg har ikke loesningen...desvaerre. Her bor vi laaaaaaaaangt fra familienm men har ogsaa boet taet paa, jeg giver dem lidt engang imellem, sidst fik de en spritny honda click...de spurgte engang om de ikke kunne laane en af mine pc'ere, jeg sagde nej, da det at laane er det samme som at gi', at jeg saa gav dem dem den senere er en anden sag, det var nemlig mit valg. De har saa ogsaa hjulpet mig et par gange rent oekonomisk da jeg var lidt paa roeven en gang. Det er en svaer situation at staa i, din kone vil jo selvfoelgelig gerne hjaelpe i ny og nae.........men i kan jo ikke spytte i boessen hvergang der skal handles Haaber at i finder en loesning......held og lykke, det gaar jo nok... ja, det skal sq gaa !!!Det nytter jo ikke bare at raabe ROEV...vel ? [img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs333.ash1/28798_390404417721_797292721_3791531_7055726_n.jpg[/img] is not a valid Image. Dette var ingen hjaelp, bare et lille kaerligt aen paa din kind....... Redigeret af Suk d. 12/06-2010 04:38 |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/06-2010 05:01
|
|
Suk Det er ikke verdensundergang han siger mig intet i forvejen. jeg vil bare gerne lige vide hvad der forgår. Jeg ser det mere som et nederlag hvis vi flytter pga. ham. Da vi fik vores hus, og der skulle laves en masse, bla flytte fra Mays lejlighed osv. Der var det moderen der hjalp, vi har set faderen her 2 gange, 1 gang da han skulle hente en nøgle, fra moderen og anden gang til Nytårs aften. hvor jeg også betalte gildet. " narrefalang " Men det er rigtigt nok jeg ikke har købt hus og motorcykler til dem alle sammen .-} så lidt narrefalang er jeg åbenbart hehe Mvh Jesper |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 12/06-2010 07:28
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
donis5 skrev: Normalt er jeg ikke meget anonym vdr mit privat liv, Men jeg er nød til at høre andres erfaringer og råd på denne sag. jeg har været sammen med min pige i 1 år. for 10 mdr siden altså efter 4 mdr spurgte hun om vi skulle blive forlovet, som en gensidig tilkendegivelse for at jeg ikke lavede en masse når jeg var i DK, og hun havde en ring at vise familien så hun kunne få fred :-} samt gå i fred på gaden... da jeg aldrig har været forlovet eller gift, og kun mener det bør ske 1 gang var jeg forsigtig, specielt da jeg ikke havde kendt hende mere end 4 mdr. og ikke kender de forventninger der må være når man er sammen med en Thai. Jeg beder hende forklare hvilke forventninger der vil blive stillet til mig, ud over at jeg er god ved hende ( det giver sig selv for de fleste ) og ud fra det blev jeg ikke skæmt væk. Nu kommer der et kapitel som mange nok kender, og nogen vil benægte osv. MEN ! gennem tiden med May, har vi stødt ind i nogle Økonomiske skæve historier fra hendes familie, sygdom, ødelagte briller, defekt motorcykel. Ingen mad. ingen løn fra arbejdet. osv osv osv. sjovt nok er det May de ringer til, for hun har jo ATM automat der hjemme. Hendes søster siger bare hun ikke har nogle penge. men så let slipper May altså IKKE. Når hendes mor skulle købe mad på markedet, så havde hun konsekvent ikke penge med, men handlede alligevel. jeg har flere gange betalt Mays mors købmandsregning fordi hun har fået på klods. Hvis hun ikke betaler did og dat, så er hun en dårlig datter, og hun vil åbenbart have hendes mor skal sulte, og hun er et skarns barn respektere ikke de ældre OSV OSV. Hendes mor nu om at få det dobbelte i "mor bistand" som mange andre betaler May lidt til hendes mor.... men nu hvor falangen er landet så kan hun godt doble op!!. Det skal siges, Hendes mor bor sammen med en mand som ikke er Mays far eller far til hendes søster, de er ikke gift og han er et direkte røvhul over for mig, og May samt alle andre i familien. han tager sig ikke af dem,- men det er jo Normalt her. Med disse ting i bagagen, føler jeg lidt at min gavmildhed begyndt at blive taget lige lovligt meget forgivet. Og hvis jeg skal have en fremtid hvor jeg selv har til mad og drikke, kan vi jo ikke forsørge hele familien på godt og ondt. Uanset hvor meget jeg ønsker at hendes familie skal være glad for mig, så vil jeg ikke smile mens der fiskes bath ud at lommen på mig. Derfor tog jeg en snak med May om det og vi blev enige om at smække kassen i, HELT i ikke låne til nogen ikke betale 20 bath til nogen. ca 1½ md senere, høre vi stort set ikke fra hendes mor og stedfar, bedstemor og andre, end dem vi selv tager kontakt til. de bor ca 2-3 km fra vores hus...... Når vi besøger hendes mor er der ingen problemer hun er sød som altid. Men stedfaderen han hilser ikke på os. Han går ud af bagdøren til vi er gået igen. Får han øje på os vender han ryggen til. I går ringede May til hendes mor men fik fat i stedfaderen, og hun siger et eller andet med "Undertegnede" hvorpå stedfaderen siger han IKKE VIL HØRE DET NAVN, og smækker på. Jeg forstår ikke samtalen, det er kun fordi jeg kan se hun bliver mærkelig i ansigtet jeg spørger, men hun vil ikke sige noget. Hun ved jo ikke hvad hun skal fortælle mig... hun vil jo ikke sætte hendes familie i dårligt lys over for mig. Hun fortæller det så senere, og jeg beder hende finde ud af hvad der forgår. Hendes søster fortæller at hun har hørt stedfaderen omtale mig til Moderen som en "Kiniau" / "kiniyaw" ved ikke hvordan det staves.. men det skulle eftersigende ikke være godt. noget i retning af, jeg ikke er noget værd fordi jeg ikke tager mig af familien. Men søsteren siger ligeledes jeg bare skal være ligeglad, for han er kun ude efter penge. Romanen er slut, der er mange flere detaljer, Men spørgsmålet er. Skal jeg tigge om forladelse og spørge for mange penge han skal have for at blive glad ? Skal jeg gå til politiet med en afpresnings sag :-} ( Betal eller jeg bliver sur ) I Danmark havde jeg taget en snak med vedkommende. Men vi er i Thailand, tingene fungere lidt anderledes. May siger selv hun ikke til tage over til ham hun er bange for ham. "Kiniau" / "kiniyaw" betyder "nærrig" og bruges i visse sammenhænge om faranger, der ikke kaster penge ud til alverden i ubegrænset omfang. Hvis denne stedfader opfører sig sådan, så ville jeg lukke ham ude officielt, men jeg ville samtidig forsøge at holde et nogenlunde forhold til svigermor. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/06-2010 08:50
|
|
Robert Det er også det jeg er ved at komme frem til, Svene / abekat mailede mig med samme besked, han havde samme erfaring fra et tidligere forhold, hvor han endte med at vende svigerfar ryggen, men holdte stien ren over for svigermor. Jeg skal jo ikke som alene mand, være uvenner med hele Mays familie, det får jeg vist INTET ud af. Det skal siges, søster tante og andre siger, at han er en penge fikseret paphat, og jeg ikke skal spekulere over ham. Men hvis folk siger til din kone, de ikke vil høre dit navn omtalt og ligger på, når man ringer, så vil man jo gerne vide hva der forgår ik ? Konklutionen må vel være at jeg er imødekommende over for svigermor, og samtidigt vender papfaderen ryggen. så han kan se han er alene .-} |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 12/06-2010 09:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
Hej donis5 du skal være nærrig meget nærrig, for det tager ingen ende. jeg har en svigerfamilie der er på samme måde og jeg har givet storre beløb og bekostet alverdens ting og fundet ud af at det ingen ende tager. købmandsregninger: i starten af vores forhold var det også sådan at når vi landede i landsbyen kunne vi ikke begive os ud for en dør uden at blive mødt af krav fra de handlende, fordi moren og faren havde købt på klods selv om vi den gang sendte 6000 bath hjem til dem om måneden. jeg fik min kone til at forstå at dette ikke var rimeligt og hun tog turen rundt til alle de handlende og betalte gælden ud og fortalte at det var den sidste klods regning der blev honoreret af hende. vi har ikke siden fået nogle frav fra de handlende, de har forstået budskabet. vi sender intet til handes mor og far idag, men når vi er i landsbyen fylder min kone skabene op med sæbemidler til tøjvask og rengøring samt shampoo og tandpasta og sæbe. og når vi er på market køber hun dobbelt op af mad og giver det halve til moren. min kone stoppede med at sende eller give dem penge da det hele bare blev en stor fest istedet for, og hvad skal de også bruge alle de penge til? de er selvforsørgende med ris. kylling, fisk, grøntsager. det eneste de skal købe er elregningen, drikkevare og svinekød og dette må de selv tjene ind til. jeg kan ikke se problemet i at i bliver boende hvor i er. i bliver jo ikke overrendt af familien kan jeg se, så om i var 200 km vær ville være det samme. der har vi stadig vores problem jeg er tvunget til at låse alt inde, ellers forsvinder det og om natten låser jeg porten til vores grund ellers render de sku rundt kl 5 om morgenen og leder efter rester. dette er alt fra mad drikkevare til tommeflasker der kan sælges. dette problem kan jeg ikke løse på anden måde end at låse tingene inde. det er lige før jeg overvejer lås på køleskabet. for i guder hvor er jeg træt af at glæde mig til en kold øl og så blive skuffet gang på gang når jeg finder køleskabet tomt. derfor er mine øl nu låst inde i et rum uden vinduer og så må de blive kolde med isklumper. det er ikke fordi vi er nærrige selv og jeg tit er blevet kaldt det, vi betaler min kones 2 mindre søstre deres uddannelse og ophold i bangkok, dette er alt fra skoleuniformer til husleje og lommepenge, de skal kun koncentrere sig om at gå i skole. det er egentligt et sjovt ord de bruge nærrig, vi har bygget forældrernes hus 700,000 bath købt 11 rai jord til ris og grøntsager 220,000 bath et hus til mormor og morfar 180,000 bath 2 motorcykler er det blevet til pris ??? 10 køer pris ??? vi har lavet fiskedam til dem jeg kan blive ved og alligevel bliver ordet nærrig brugt om mig. så donis5 jeg tror ikke at ligegyldigt hvad vi gør eller ikke gør er vi nok altid nærrige i deres øjne hvis vi siger nej og dette tror jeg ikke vi kan ændre på så det må du lære at leve med hvis du elsker din kæreste. hun skal bare forstå at pengene ikke hænger på træerne dette har jeg lært min kone efter hun er kommet til danmark. prasat |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/06-2010 09:11
|
|
Prasat Det du beskriver er jo nok ca det som jeg selv oplever, Minus du nok har været sammen med din kone meget længere tid. I starten tænkte jeg at jeg ville gøre en masse for hendes famillie, men når jeg gjorde noget, for dem, synes jeg ikke papfaderen så meget som sagde Tak, eller noget. i starten tænkte jeg ikke over det, men jeg kunne fornemme det bare var blevet sådan noget, " det er skuda det mindste han kan gøre" agtigt. Nu har jeg LEJET et hus til os, i stedet for at købe, og DET var der ballade om, de første 5-10 huse vi så på, var der noget galt med, enten måtte vi ikke male det, sætte aircon op, sætte køkken ind, der måtte ikke være falanger, eller andet. det hele var selvfølgelig fordi de ville have mig til at KØBE istedet. da jeg ikke gjorde det sagde papfaderen jeg var GODT DUM, jeg kunne åbenbart ikke finde ud af at invisterer mine penge klogt...........ææhhhh nåårh nej. for han er jo rigtig klog selv. han skulle købe aktier i en whiskey producent selv hvis han skulle invisterer klogt. ! Du har brugt mange mange penge på din famillie, det må gøre ondt når det ikke værdsættes. Jeg ville godt nok have dårlig samvittighed hvis jeg skulle fortælle min egen mor jeg havde købt et HUS til mine svigerforældre..... Det kommer ikke til at ske ! // Jesper |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 12/06-2010 09:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
jeg er ret sikker på de værdsætter tingene, men mere vil have mere og det er her vi skal stoppe op engang imellem selv om vi så ender med at få øgenavnet kiniau. jeg har skam ikke dårlig samvittighed over for min mor hun kan stadig klare sig selv. prasat |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/06-2010 09:26
|
|
Prasat Min mor ville nok blive lidt skuffet, hvis den søn som hun havde opdraget og givet en opvækst, endte med at give en anden famillie et hus og penge hver måneden. Men det er bare sådan jeg selv ser det. hehe Jeg tror jeg vil acceptere Kiniau for nu. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.