Se indlæg|
Til Sverige igennem Danmark.
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 12/04-2010 19:44
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Min kone har 5års oppeholdstilladelde i Sverige. PGA af sygedom i familjen og andet bövl, har hun den 16/4 väret väk fra Sverige i et år, og planerer först at rejse tilbage til Sverige sammen med mig 11/6. Vi ringde den svenske amb. og spurgte hvad vi skulle göre, men det var inget problem, hun skulle komme til amb. om to dage--langfredag--afleverede passet, og kunne så hente det mandag--anden påskedag, med et klistermärke som viste at hun havde opht. + arbejdst. i Sverige. Da hun kommer hjem, skanner hun ind klistermärket i passet, og mailer det til mig---jeg ser så at der er ingen dato/underskrift---så fat i amb. igen, men de siger, at der behövs ingen dato/underskrift--bare vis dette i Kastrup, så er der ingen problem. Vi har haft meget dårlige erfaringer med paspolitiet i Kastrup, hvor de har svinet min kone til, og först blevet tavs mår jeg går frem--man skal jo gå frem en og en--og spurgt ham hvad han holder på med. Förste gang min kone skulle rejse efter opht. havde hun väret i Sverige i 11 måneder--3måneder + 3måneder + tiden frem til opht.--blev hun svinet til af pasbetjenten med henvisning til at hun kun havde 3måneder stemplet i passet. Hun prövede at forklare, at hun havde 5års opht i Sverige, med det hjalp ikke--han truede hende med, at det skulle gå mange år för hun kom ind i Schengen igen, med så meget overstay, og tegnede pile i passet fra udrejsestemplets datum og ned til indrejse datumen i visa'et, så ingen skulle undgå at se at her var noget galt.---Först da jeg gik frem og spurgte om han ikke forstår engelsk, hun står jo og forklarer at hun har 5 år i Sverige og viser dig sit 5årige oppeholdskortet, smäkkede han hendes pas i, og gav det til hende uden et ord---behöver jeg at fortälle at hun var ked af det, og gräd!! Nå, det var en anden historie---mit spörgsmål er: Kan paspolitiet i Kastrup stoppe hende, med henvisning til at hun har for lidt penge på sig, eller med henvisning til, at hun har väret väk mere end et år---Nogen som evt. kan svare på det. For svenskerne er det åbenbart ingen problem, med det er dessvärre det danske paspoliti vi möder först ![]() . Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 12/04-2010 20:26
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
Hej Ingolf.. jeg ved det ikke. men umiddelbart burde det ikke være deres problem (danmark) når hun fortsætter ud ad danmark og ind i sverige.. så burde det jo være sveriges ansvar.. men man skal aldrig sige aldrig.. held og lykke Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| buffalo |
Lagt på d. 12/04-2010 20:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 148 |
Dansk politi er ikke et hak bedre end mange såkaldte politi stater,det eneste ubehagelige de nok ikke kan beskyldes for,er at de er kurupte,det har jeg ligegodt aldrig hørt om en dansk betjent,desværre en masse andet ubehageligt paragraf rytteriBuffalo Stol aldrig på en prut
] |
|
|
|
| MortenB |
Lagt på d. 12/04-2010 21:41
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 13 |
hej ingolf. mine kone har samme opholdstilladelse som din, og har ikke haft nogen problemer med at komme ind i danmark og så videre til sverige. hun har dog et lille plastik kort ved siden af passet, som hun plejer at vise. og hvis den svenske amb. siger det ok, plejer det at väre iorden. min erfaring med dem er ihverfald god |
|
|
|
| swedmark |
Lagt på d. 13/04-2010 08:47
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Hej Ingolf, Som jeg forstår det, så har hun det af Migrationsverket udstedte plastikkort med 5 års "uppeholdstilstand". Det er hendes bevis på hun har 5 års opholdstilladelse i Sverige, og derved ikke kommer som turist, og skal derved ikke fremvise bevis på hendes økonomiske formåen. (det gjorde du da I ansøgte op opholdstilstand). Migrationsverket udsteder ikke et dokument som ikke er gyldigt i forhold til Schengenaftalen. Og da Danmark ligesom Sverige er medlem af Schengenaftalen er kortet også gyldigt rejsebevis i Danmark. At hun har været ude af Sverige i over et år, har ikke noget med sagen at gøre. Hvis hun stadig har svensk personnummer, og registreret på en adresse i Sverige, er hende opholdstilstand gældende, uanset hvor længe hun har besøgt Thailand. Personligt har vi aldrig haft problemer i Kastrup. Jeg lader altid min kone gå først til skranken. Hun langer over pas, det svenske "uppeholdskort", samt det svenske ID-kort, og hun er altid gået glat igennem. De har aldrig bedt hende om at bevise hendes økonomiske formåen. En mulighed er at ringe til pas politiet i Kastrup, men jeg er bange for at det de siger, ikke svarer til hvad hun får at vide/oplever på den pågældende ankomstdag. |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 17/04-2010 09:02
|
|
Hej igen--undskyld at jeg ikke har svaret--har väret väk et par dage. b_j3snsn--Det stemmer ikke helt, for det er det förste Schengen land du kommer til, som skal kontrolere at alle papirer er i orden, för man "lukkes" ind. Det er derfor man snakker om EU's ydre gränse. MortenB og Swedmark--Det med pengene, var mest en tanke som slog mig, da jeg läste et andet indläg, men det er jo nok sådan, at når hun har opht. har paspolitiet ikke noget med det at göre--de spörger jo heller ikke os andre om vi har penge så vi kan forsörge os. Vores respektive har nogenlunde de samme papirer og plastikkort, så der skulle ikke väre nogle problem--hun har da også selv rejst frem og tilbage alene flere gange uden problem. Jeg var bare bange for at de 14 måneders fravär, kunne give problem, men det virker som om det ikke er paspolitiets problem, men noget vi får ta med Migrationsverket ved en forlängning. Ville bare gerne have haft en dato og en krussedulle i passet--noget med at gå med seler og livrem. Nå, billetten er bestilt og betalt, så nu får vi håbe det virker! Takker for svar! Redigeret af ingolf d. 17/04-2010 09:04 Mvh Ingolf
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 17/04-2010 10:03
|
|
Når du nu siger det sådan lyder det som om du har ret.. det giver jo også lidt mening, når vi nu har åbne grænser. da min kæreste kom op over danmark og videre til sverige blev hun ikke krydsforhørt med hensyn til penge, men vi havde også dato og krussedulle i passet ![]() Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
|
Lagt på d. 17/04-2010 16:35
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
hvad er det for krusseduller? |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 17/04-2010 17:56
|
|
hehe jaa den var svær ![]() Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 17/04-2010 18:21
|
|
girobank skrev: hvad er det for krusseduller? Ved ikke rigtigt hvor alvorligt du mener det, men med krusseduller menes en underskrift! Når man får opht. i Sverige efter EU-reglerne, står det ikke i passet, man bliver derimod udstyret med et plasikkort som siger på svensk og engelsk, at man har 5 års opht. i Sverige. Nu har hun fået et lille klistermärke i passet som siger det samme, men desvärre uden dato og underskrift. Det er her jeg er lidt urolig, for en dansk pasbetjent uden kendskab til EU reglerne, kan jo let tro at märket har siddet der de sidste par år, og begynde og klage over at hun har väret väk fra Sverige i mere end 1 år. En lille dato--april 2010-- og underskrift vil betyde, at det er OK fra de svenske myndigheder, at hun kommer tilbage, og ingen pasbetjent kan klage. Men det skal altså enligt den svenske amb. ikke behöves, og så må man jo bare håbe at det er OK. Mvh Ingolf
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Dansk politi er ikke et hak bedre end mange såkaldte politi stater,det eneste ubehagelige de nok ikke kan beskyldes for,er at de er kurupte,det har jeg ligegodt aldrig hørt om en dansk betjent,desværre en masse andet ubehageligt
paragraf rytteri