Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Hvordan jeg fik MC kørekort i Thailand
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 05/03-2010 09:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
De to super stunts fra Rinpoche og Jin Jok har fået mange velfortjente roser – jeg klemmer en ekstra rose ned blandt alle de andre. Som Jin Jok, er jeg selv blevet gift ved et landsbybryllup - så meget nikker jeg genkendende til. Rinpoches gøren og laden ud i thai tonesproget kan jeg ikke hamle op med. Kaldte på min svigermoder en dag ”ma – ma”. Betoningen blev forkert og i stedet havde jeg kald hende for en hund. Svigermor skulle udsættes for endnu er prøvelse da jeg stak næsen hen til en blomst og ville sige til hende ”den dufter:” h o o o m” – men oet blev ikke langt nok – og så blev det til ”tissemand”. Jeg har verdens bedste svigermoder – og var øjeblikkelig tilgivet under stor morskab. Jeg vil gerne give mit bidrag til underholdningen – når nok ikke op i niveau med Rinpoche og Jin Jok – men husk! Enhver fugl synger med sit næb. Det bliver først historien om, hvordan jeg fik kørekort til MC i thailand. ---------------------------------------- Som 16 årig fik jeg som så mange andre dengang, knallert – eller som det hed i fagsproget cykel med hjælpemotor. Min salig far var politibetjent og tilmed et hidsigt gemyt, som ikke lod nogen i tvivl om at både mine rygstykker og bagdel ville blive hudflettet, hvis jeg så meget som tænkte på at bore knallerten eller fjerne plompen. Så det blev kun til 30 km/t + lidt benarbejde op ad bakkerne. Mine jævnaldrende i 60´erne vil sikkert nikke genkendende til problemet. Et forsikringsbevis for ansvar var nok og en rigtig motorcykel med behørigt kørekort blev det aldrig til. Næsten 50 år – og 10 biler senere sidder jeg så i Thailand med min dejlige Honda 125 MC eller schooter om man vil. De 2 gear og 30 km/t er blevet til 4 gear og en topfart som jeg aldrig når op på. Jeg er næsten blevet barn igen. Jeg elsker min MC og føler mig fri som fuglen. Fra midtpunktet af det centrale Nordthailand har den båret mig og min hustru 250 km til Mae Sot (visa run Burma) i vest, 500 km til Nong Khai i nord og 650 km til Hua Hin i syd. 50 km på literen, dejligt klima, god service og ingen urimelige skatter – hold kæft hvor jeg elsker thailand......og min dejlige hustru. (hun kommer til at spille en væsentlig rolle i denne historie...) Men heller ikke her vokser træerne ind i himmelen....... Jeg har været den lykkelige ejer at et sådant monstrom siden 2004 – uden kørekort i 3 år og var for alvor træt af bøder. Jeg var træt af at vade op på politistationen og vente 2-3 timer for at betale. Vade tilbage for at få mine nøgler og kunne køre videre. Af og til prøver jeg at bluffe. Viser mit danske bilkørekort. Nogle gange går det, andre gange går det ikke. Nogle gange kan man bestikke dem, andre gange ikke. En enkelt gang prøvede jeg at stikke af – for kun 200 m længere fremme at køre lige i armene på en politirazzia. Deres Walkie Talkie var hurtigere end min MC. Dobbelt takst – med et stort grin. (forts.) |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 05/03-2010 09:42
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1424 |
Den fortsættelse glæder jeg mig til, for jeg kører selv Honda Wave uden Thai-kørekort, og det går fint, på 4. år! Utroligt hvad der kan læsses på sådan en motosai efter en tur i BigC! Har dansk MC-kørekort, men det er åbenbart ikke OK i Thailand? PL |
|
|
|
| Suk |
Lagt på d. 05/03-2010 09:55
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 712 |
PL. Offer nu de 250 THB og faa det kort, eftersom du har DK kort skal du kun ta' en farve og reaktionstest.....og saa skal du jo ha' en attest paa at du ikke er rablende gal. Tog mit mc kort for 14 dage siden......ja jeg fik attesten uden bestikkelse... ![]() Tak til Himmelhunden. Glaeder mig til naeste afsnit. |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 05/03-2010 10:51
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1424 |
He-he! Tak for det Suk, må ha' fundet en galeanstalt der kan lave en attest til mig. ![]() PL Redigeret af PL d. 05/03-2010 10:53 |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 05/03-2010 11:09
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
PL skrev: Den fortsættelse glæder jeg mig til, for jeg kører selv Honda Wave uden Thai-kørekort, og det går fint, på 4. år! Utroligt hvad der kan læsses på sådan en motosai efter en tur i BigC! Har dansk MC-kørekort, men det er åbenbart ikke OK i Thailand? PL PL - jo det skulle også virker i Thailand , dog iforbindelse med et internationalt kørekort , der står alle de klasser du må føre... Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 05/03-2010 11:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Hvor henvender man sig på phuket, suk ? kunne være fint med et lørekort. Har til mc/mc-sidevogn i dk. ole |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 05/03-2010 11:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Sgu et kørekort da.![]() |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 05/03-2010 11:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
Har lige i dag taget prøver til MC på lige fod med Thai;er, og det som tager tid er vente tiden men 5 timer sener har man både MC og Bil kørekort på Thai. Bil bytter de bare skal kun have den farve prøve.Ja lægeattesten tog kun 5 minutter og 50 Bath, skulle bare vejes og taget blodtryk og læse 10 tal højt det var det. Jeg elsker at kunne tage min Honda Valkyrie 1500 ccm og køre ud i den dejlige natur her ude. Her i ubon er de blevet strenge med at man skal have hjelm på og man skal have orden på forsikringen eller have de kalder det. Husk til prøven må der kun være to på en motorsai, 1 bag chaufføren, der for man ser de har 1 eller 2 personer foran sig
Ubon.
![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 05/03-2010 14:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Ser frem til fortsættelsen, HH. Jeg tror vi er mange deri lighed med dig nyder den følelse af frihed, man opnår ved at køre på motorcykel i Thailand, og det tilmed til særdeles få penge. mvh rinpoche |
|
|
|
|
Lagt på d. 05/03-2010 15:42
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
ubon lynge skrev: Har lige i dag taget prøver til MC på lige fod med Thai;er, og det som tager tid er vente tiden men 5 timer sener har man både MC og Bil kørekort på Thai. Bil bytter de bare skal kun have den farve prøve.Ja lægeattesten tog kun 5 minutter og 50 Bath, skulle bare vejes og taget blodtryk og læse 10 tal højt det var det. Jeg elsker at kunne tage min Honda Valkyrie 1500 ccm og køre ud i den dejlige natur her ude. Her i ubon er de blevet strenge med at man skal have hjelm på og man skal have orden på forsikringen eller have de kalder det. Husk til prøven må der kun være to på en motorsai, 1 bag chaufføren, der for man ser de har 1 eller 2 personer foran sig ![]() Er det ikke svært at tumle så stor en motorcykel, den er vel meget tungere end sådan en standard Honda, man ser herude ? hn |
|
|
|
| Jin Jok |
Lagt på d. 05/03-2010 15:59
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 118 |
Kære HH. Tak for de unødige roser, men det luner altid. Kan allerede se i dit sprogbrug at du ikke behøves at undskylde dig ![]() Så jeg tilslutter mig skaren af glade DTW brugere der venter på endnu en god historie fra det rigtige Thailand. Det der skøre, mystiske og helt vidunderlige land. JJ |
|
|
|
| Eigil |
Lagt på d. 05/03-2010 16:12
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 74 |
Er det muligt at få et thai kørekort, ved at have sit DK kørekort med på stationen?? Eller skal man have adresse i thailand?? |
|
|
|
| goldwing |
Lagt på d. 05/03-2010 16:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
Eigil skrev: Er det muligt at få et thai kørekort, ved at have sit DK kørekort med på stationen?? Eller skal man have adresse i thailand?? Du skal som det første have et International kørekort med dig hjemmefra Du skal have et Non-immegrant visa stempel med O eller B men læs meget mere her http://www.1stopb...g_license/ Men det er nu en nem sag at få Thai kørekort hvis man har et hjemmefra Gyldigheden er kun 1 år første gang herefter skal du møllen om igen og så får du 5 års Jeg har netop fået mine fornyet..... |
|
|
|
| Eigil |
Lagt på d. 05/03-2010 16:48
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 74 |
Jeg skal kun være 2 - 2½ måned, så har ikke visa med o ellerb |
|
|
|
| Suk |
Lagt på d. 05/03-2010 16:48
|
|
En adresseattest, et alm. koerekort fra DK og et turistvisa kan goere det.......fik til bil for ca. 3 aar siden og til mc her for nylig........paa turist visa. En kammerat har vaeret her 1 md. og har ogsaa til begge dele nu..ogsaa TV. Nu skal man ikke goere det mere kompliceret end det er. Birkedhoej. Ved ikke hvor paa Phuket, jeg tog til bil i Nong khai og til MC her i Udon thani.....
Redigeret af Suk d. 05/03-2010 16:51 |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 05/03-2010 17:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Suk skrev: En adresseattest, et alm. koerekort fra DK og et turistvisa kan goere det.......fik til bil for ca. 3 aar siden og til mc her for nylig........paa turist visa. En kammerat har vaeret her 1 md. og har ogsaa til begge dele nu..ogsaa TV. Nu skal man ikke goere det mere kompliceret end det er. Birkedhoej. Ved ikke hvor paa Phuket, jeg tog til bil i Nong khai og til MC her i Udon thani..... ![]() Hej Suk.. Det er jo ikke alle steder hernede de omgås reglerne så lemfældig.... f.eks i Buriram kræver de at man har et non immigrant visa , og man står jo og er lidt på den med sit turistvisa hvis de nu i den provins man opholder sig i følger reglerne.... Så jeg vil sige som med alt andet hernede, det kommer an på hvem der er på den anden side af skranken
|
|
|
|
| Suk |
Lagt på d. 05/03-2010 17:21
|
|
Claus. Jeg har bare ikke hoert om at der skulle vaere problemer med TV, kender en del der har faaet licens her ude, men fint at du lige faar det med...... ![]() |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 05/03-2010 17:26
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Suk skrev: Nu skal man ikke goere det mere kompliceret end det er. Her syntes jeg det er dig der gør det kompliceret, for reglerne er jo ganske rigtig som Goldwing skriver i #13. At du så ikke har skulle det igennem er selvfølgelig godt for dig, men at vejlede folk om at det er sådan man gør, er forkert. Det er mulighedernes land og noget kan lade sig gøre nogen steder, men ikke andre. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Suk |
Lagt på d. 05/03-2010 17:33
|
|
Er gaaet i skammekrogen..............![]() |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 05/03-2010 18:46
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
hn skrev: ubon lynge skrev: Har lige i dag taget prøver til MC på lige fod med Thai;er, og det som tager tid er vente tiden men 5 timer sener har man både MC og Bil kørekort på Thai. Bil bytter de bare skal kun have den farve prøve.Ja lægeattesten tog kun 5 minutter og 50 Bath, skulle bare vejes og taget blodtryk og læse 10 tal højt det var det. Jeg elsker at kunne tage min Honda Valkyrie 1500 ccm og køre ud i den dejlige natur her ude. Her i ubon er de blevet strenge med at man skal have hjelm på og man skal have orden på forsikringen eller have de kalder det. Husk til prøven må der kun være to på en motorsai, 1 bag chaufføren, der for man ser de har 1 eller 2 personer foran sig ![]() Er det ikke svært at tumle så stor en motorcykel, den er vel meget tungere end sådan en standard Honda, man ser herude ? hn Tunger syntes jeg nu ikke den er, den vejer nu 350 kg og kommer på 400 kg ca, nå jeg er færdig med den, nu ser jeg ikke mange Honda;er her oppe i ubon, men der køre ikke så mange af den her model rundt her ude, ved der er en anden dansker i Hua hin som har en også. Jeg har fået mit MC kort på et års visum fra Hvide Sande ![]() Jo det er rigtig nok som Goldwing skriver, første gang gælder det i 1 år, men jeg hørte i dag om man skal møllen igennem igen om 1 år, og fik det svar at jeg bare skulle komme og få et nyt uden prøver, har jeg haft nogle skader skal jeg regne med at skulle tage nye prøver, men jeg kan forstå at reglerne ikke er de samme over hele Thailand, for her i ubon kan du ikke mere få kørekort på turist visum, der er kommet en ny politimester, som vil have orden i sagerne ![]() Er der andre som køre lange ture rundt i TH, vil jeg gerne høre fra jer pr PB. God Weekend
Ubon.
![]() |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

men 5 timer sener har man både MC og Bil kørekort på Thai. Bil bytter de bare skal kun have den farve prøve.

, og man står jo og er lidt på den med sit turistvisa hvis de nu i den provins man opholder sig i følger reglerne.... Så jeg vil sige som med alt andet hernede, det kommer an på hvem der er på den anden side af skranken